Tore Bjørn Larsen om kirke- og orgelmusik
Organistbladet august 2008.
Er den kirkemusikalske tradition vigtig for dig, når du skriver orgelmusik?
Traditionen er uundgåelig, hvad enten man bekender sig til den eller tager afstand fra den. Derfor er den vigtig, uanset om man er sig den bevidst eller ej. Positivt kan man suge næring fra den; omvendt må den ikke tynge en alternativ udvikling eller nye muligheder. Kort sagt: det ’levende’ er vigtigt - og i den kreative proces er det dét, der er afgørende.
Hvordan ser du på musikkens funktion i gudstjenesten?
Med det faktum, at musikken er tjener i det meste af gudstjenestens forløb, er den af allerstørste betydning. Musikken kan - til forskel for ordet, gå direkte til hjertet uden at skulle igennem hjernens intellektuelle filter, og med den egenskab har vi som kirkemusikere et meget stort ansvar i vores forvaltning af den musikalske funktion. Jeg tror ikke på en anonymitet, men på stillingtagen og vil gerne udvide Asger Jorns citat ”Hvis man ikke går til yderligheder, skal man slet ikke gå” med et ”Hvis man ikke går til inderligheder, skal man slet ikke gå”.
Bør stilelementer fra ny kompositionsmusik inddrages i gudstjenestemusikken?
Ny kompositionsmusik SKAL inddrages i gudstjenestemusikken. Hvis ikke dør traditionen. Det er vigtigt at nyt og gammelt mødes og spejler hinanden. Der kan opstå meget tankevækkende i brydninger og mellemrum: nye anskuelser og muligheder for videre udvikling ad åbne veje… Men selvfølgelig skal forholdet mellem det nye og gamle være passende og i naturlig balance. Vi lever jo i et nu, der er til, på baggrund af det der var. Men også en forudsætning for det, der kommer. Derfor skal der hele tiden synges en ny sang for Herren (Sl.Bog 149).
Er det et problem, at kirke- og orgelmusik af mange opfattes som elitær?
Hvis det er tilfældet, er det en styrke. Man skal passe på med, hvem man sammenligner sig med. Findes den musik ikke andre steder i samfundet, giver det måske alligevel mulighed for at trænge igennem en mur af bevidstløse ligegyldigheder? Kirke- og orgelmusik er noget særligt, og kan blive en åbenbaring for den, der opdager netop denne musik. Det ophøjede og anderledes er et ganske godt ’brand’. Kirken skal ikke løbe efter en imaginær svigefuld tidsånd, men være sig selv. Det må nødvendigvis afspejle sig i musikken.
Har du en opfordring til DOKS’s medlemmer?
Bevar engagementet! Uanset arbejdspladsens nogle gange ubarmhjertige vilkår. Alle kneb gælder. Vi er med til at udbrede det glædeligste budskab: Kærlighedens sejr. - Det er livsvigtigt.
Tore Bjørn Larsen (f.1957) er opvokset i Nordsverige med en norsk mor og en dansk far. Kirkemusikalsk Diplomeksamen fra DKDM i 1987 som elev af domorganisterne Poul Børch og Bo Grønbech (orgel) samt Ole Wierød (korledelse). Herefter videregående studier ved mesterkurser hos Hans Haselböck, Harald Vogel, Daniel Roth og Michael Radulescu. 1978-2000 organist ved Ollerup og Kirkeby kirker på Sydfyn samt i perioden 1984-92 endvidere fast vikar for domorganisten ved Sct. Knuds kirke, Odense. Fra 2000 ansat som organist ved Helligaandskirken i Faaborg. Siden 2002 organist og kantor ved Sct. Nicolai kirke i Svendborg. Har givet koncerter i ind- og udland som både orgelsolist og akkompagnatør.
Pædagogisk virke som lærer ved Løgumkloster Kirkemusikskole fra 1991 samt utallige kurser i Dansk Kirkemusiker Forenings regi. Fra 2007 Kirkeministeriets eksterne censor ved landets kirkemusikskoler.
TBL har endvidere taget Diplomeksamen i musikteori fra Det Fynske Musikkonservatorium i 1997, som elev af Per Erland Rasmussen, dernæst Diplomeksamen i komposition fra Det Fynske Musikkonservatorium 1998, som elev af Svend Hvidtfelt Nielsen og John Frandsen, hvorefter han blev optaget i solistklassen på DKDM, som elev af Hans Abrahamsen og havde sin debutkoncert som komponist i år 2000. Hans opusliste indeholder over 75 værker, hvoraf flere er udgivet på Edition Egtved. Er tildelt kompositionslegat fra Fonden af 1989, diverse arbejdslegater fra KODA og Statens Kunstfond.
TBL var i 1985 initiativtager til den årligt tilbagevendende ”Lille Sydfynsk Orgelfestival”. 1998 modtog han Egebjergprisen for sit kulturelle virke. Fra 1995 til 2002 sekretær og medlem af organisationsudvalget for The International Organ Competition & Festival, Odense. Fra 1996 til 2003 bestyrelsesmedlem i Ny Musik Odense (NMO), det tidligere Fyns Unge Tonekunstnerselskab (FUT). Fra 1997 til 2003 assisterende arrangør af festival for ny kirkemusik i Odense, MUSICA SACRA NOVA. Fra 2000 til 2003 kunstnerisk medarbejder og komponist for Ensemble Fyn (udnævnt til FYNS AMTS MUSIKNAVN i 2002).
Han er drivkraften bag den årlige Svendborg Internationale Orgelfestival og de yderst velbesøgte middagskoncerter i Sct.Nicolai kirke hver første lørdag i måneden hele året rundt. Desuden er han leder af Sct. Nicolai Cantori. Senest har han sammen med sin søn Bjørn udviklet det kontroversielle kirkekoncertprojekt ”Salmer fra en Beat-tid” (www.beatsalmer.dk)
ORGELVÆRKER:
- Orgelkoral "Mit hjerte altid vanker" (1983) 2'
- Orgelkoral "Du gav mig, o Herre, en lod af din jord" (1983) 2'
- Orgelkoral "Almindelig er Kristi kirke" (1985) 1'30
- Partita over "Gør døren høj" (1989) 6'30
- Orgelkoral "Gak ud, min sjæl, betragt med flid" (Postludium til en sommerdag) (1991) 2'
- ”NESTOR” - passacaglia for orgel (1991) 8' - udgivet på Edition Egtved
- "A Piece of Pain" (Parafrase over Sl.130, 1-2) for orgel (1992) 8' - udgivet på Edition Egtved
- "Agnus Dei-versetter" (altergangsmusik for orgel) (1993) 8' - udgivet på forlaget Partitur
- Lille Præludium i C (for orgel) (1993) 1'05
- "Levende Stene" (1993) 5'15
- ”4 bearbejdelser til de 4 årstider” (1990-1994) 8' - udgivet på forlaget Partitur
- ”Silentium” for orgel (1996) 10'
- Missa semplice per Sancta Maria (Missa brevis per organo) (1997) 7'30
- "3 Enfoldige Indfald" for orgel (1997) 5' - udgivet på Wessmans Musikförlag
- ”Toccata to Carretto” for orgel (1998) 5’
- ”Lille Sydfynsk Orgelbog” - 14 orgelkoraler til Musikskolebrug i 2- og 4-hændige udgaver
(i alt 40 satser) (1999) 3 x 20’ - udgivet på Edition Egtved
- Improvisation til Alle Helgens Dag: ”med venner i lys vi tale” for orgel (1999) 3’
- ”Par10ta” - 10 små variationer for orgel (2002) 10’
- ”Bön” - for orgel (2003) 1’45 - udgivet på Wessmans Musikförlag
- ”Ærø-Billeder” - 4 orgelstykker (2003) 14’
- “REJOICE” (Intabulation of the Beatitudes) - for orgel (2003) 4’
- Toccata piccolo popolare sopra ”Du, som har tændt millioner af stjerner” for orgel (2004) 3’30
- ”Aforismos” (no.1 – 11) - tastestykker til Claes (2005) 14’
- ”3 norske Elling’er” ( - koralbearbejdelser over melodier til tekster af den norske salmedigter
Svein Ellingsen ) for orgel (2005) 5’ - udgivet på forlaget Partitur
- ”Trende Renæssance Salmer” for orgel (2006) 5’ - udgivet på forlaget Partitur
- ”Koraler af Rung - til højtid og fest” for orgel (2007) 5’ - udgivet på forlaget Partitur
- ”Koraler til kirkelige handlinger til tekster af Johs. Johansen” for orgel (2008) 4’ - udg. forlaget Partitur
VÆRKER FOR KOR OG/ELLER SOLIST OG ORGEL:
- "Introitus til Palmesøndag" for 3-st. kor og orgel (1989) 3'30 - udgivet på Edition Egtved
- "Forventning - Forløsning" (kantate til Kyndelmisse for bl. kor og orgel) (1991) 5'
- ”SEVEN” (7 meditationer til Jesu korsord for fløjte og orgel) (1994) 8' - udgivet på Edition Egtved
- ”Notturno” for obo og orgel (1995) 8'
- "Frelserens Bøn" (variationer for orgel med obligat sang) (1995) 14'30
- "In saeculorum..." (Ciacona per Flauto dolce e Organino) (1998) 8'
- “PER SIGNA - Signs of the Creation” (Concerto for Organ and Orchestra) (1998) 15’
- ”In saecula saeculorum” for violin, viola (/viola d’amore), cello (gambe) og orgel (1998) 8’
- ”Velsignelse” (motet over Sl.118, 26-29) for blandet kor og orgel (1998) 2’
- ”bound to nowhere” Oratorium for 3 sangsolister (sopran, alt/mezzo, baryton), fortæller, blandet kor, blokfløjtekvartet, 2 slagtøjsspillere, obo/obo d’amore og orgel (2000) 43’
- ”Tre Roser” - kronblade for flügelhorn og orgel (2001) 6’
- ”Fra Breve fra en bror” - 3 motetter for kor og orgel (2001) 12’
- ”To Liljer” - blomsterpar for flügelhorn og orgel (2001) 6’
- ”Introitus til Alle Helgen” - for bl. kor og orgel (2002) 3’
- ”VISBY MESSEN” (”Mässmusik”) - for församling/menighed, præst og orgel (2002) 10’
- ”Introitus til Juledag” - for 2-stemmigt kor, orgel, flügelhorn og tværfløjte (2002) 5’
- “... ifølge Johannes” - 3 salmer for sangstemme og orgel (2004) 17’
- ”MINDEMUSIK” til Alle Helgen (tekst: Sten Kaalø) for S/A (baryton ad.lib.) og orgel (2004) 15’
- ”Svenske Sommer Salmer” for trompet og orgel (2005) 8’
ANDRE KIRKEMUSIKALSKE VÆRKER:
- "Tre Rosetter" for bl. kor a cappella (1991) 14'15
- ”GRACE” for bl. kor a cappella (1994) 5'
- ”Fragmenter fra Højsangen” (3 sange for sopran og klaver) (1996/97) 10'
- ”LUX” for bl. kor a cappella (1997) 7'15 - udgivet på Edition Egtved
- ”LAU DATE” for blandet kor a cappella (1998) 6’
- “Eleison” - for kammerensemble (2002) 4’30
- “In Excelsis” - for kammerensemble (2002) 19’30
- ”NU FRYDE SIG” for børnekor, voksenkor (SATB) og klaver (2006) 6’
- ”TØRST OG TÅRER” (tekst fra Bibelen: Davids Sl.42, 2-4 og 12) for blandet kor og altsaxofon (2006) 8’