Nye konservatoriestuderende

Skrevet af Kristine Ingemann Andersen, Alexander Daniluk, Nabil Hanna.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 5, oktober 2022, s. 10

Kristine Ingemann Andersen (født 2002) begynder på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Jeg er født i Slagelse og begyndte tidligt at spille klaver hos Lillian Danstrøm på Slagelse Musikskole.

Min far er gymnasielærer og landsbyorganist, og min mor er kirkesanger og kirke- og kulturmedarbejder. Min interesse for orglet blev vakt, da jeg som 13-årig var til koncert i Nørrevangskirken i Slagelse, hvor Sven Verner Olsen spillede. Da mine forældre har kendt Sven gennem lang tid, begyndte jeg at modtage undervisning privat hos ham og kom derefter på MGK på Sankt Annæ Gymnasium, hvor jeg har gået i fire år. Jeg har også kort modtaget undervisning af Bine Bryndorf, som jeg lærte at kende gennem Orgelklubben.

I foråret søgte jeg ind på DKDM og blev optaget.

Mine forventninger til studiet er umiddelbart, at jeg er åben og glæder mig til at se, hvad det byder på. Særligt er jeg spændt på fagene korledelse og liturgisk orgelspil, som jeg ikke har stiftet så meget bekendtskab med på forhånd. Selvom jeg ikke har prøvet korledelse før, lyder faget interessant, da man får lov til at synge i og lede et dygtigt kor, hvor man samtidig får kendskab til enormt meget forskellig kormusik. Også den liturgiske orgelspilsdisciplin er forholdsvis ny for mig. Jeg har netop haft min første time i liturgisk orgelspil hos Katrine Immerkjær Kristiansen, og jeg syntes, at det var inspirerende og spændende, især på grund af det selvskabende element, som jeg ikke har arbejdet så meget med før. I solistisk orgelspil er min lærer Sven-Ingvart Mikkelsen, og jeg glæder mig til, med ham som vejleder, at udforske og gå i dybden med orgellitteraturen.
Jeg glæder mig generelt til på konservatoriet at gå i dybden med orglets uendelige muligheder, og jeg synes, at orglet skiller sig ud fra andre instrumenter på mange måder. Jeg synes, at studiet er meget vidtspændende, da man får en bred vifte af færdigheder med i bagagen, som man kan bruge til en masse bagefter.

Alexander Daniluk (født 2002) begynder på Det Jyske Musikkonservatorium.
Jeg startede med at spille klaver for 11-13 år siden. Mine forældre og mormor var alle fra Sovjetunionen, mine forældre spiller violin og flyttede for at arbejde i Aalborg Symfoniorkester, og min mormor havde været klaverlærer i mange år. Derfor var det naturligt for mig at lære at spille klaver.

Da jeg var omkring 12-13 år, fik jeg et tilbud om at spille orgel. Det var et eksperiment af Rikke Kursch og Christina Beltoft i Aalborg om at give unge pianister en introduktion til orglet. Jeg synes meget om orglet fra starten, der var langt flere muligheder, og den bombastiske og majestætiske karakter syntes jeg langt bedre om end klaveret, så jeg valgte derfor at fortsætte med at spille orgel hos Christina Beltoft som elev i Aalborg Kulturskole. Christina var som underviser meget dannende for mig, og det fundament hun har hjulpet mig med at lægge har været enormt vigtigt for min fremtid, jeg kan ikke takke hende for meget.

I de næste år gennemførte jeg MGK med orgel som hovedfag, og begyndte at arbejde som organistvikar rundt omkring i Nordjylland. Jeg startede på Vestervig Kirkemusikskole i 2020, nu med Lars Nørremark som underviser, som jeg er utrolig glad for. Her gik jeg i to år og blev uddannet på PO-organist, og ansøgte DJM sidste vinter, hvor jeg så endte med at komme ind på konservatoriet. Jeg har nu en fast stilling som organistvikar i Sankt Markus Kirke i Aalborg.

Nabil Hanna (født 2001) begynder på Syddansk Musikkonservatorium.
I am half Bulgarian, half Palestinian, and was born in Israel. From an early age, I was certain that I wanted to play the organ. It is unusual in Israel, but it is a family thing. My grandfather and my uncle both played the organ, and then my father. I was lucky to find two foreign organ teachers, first an American priest in Nazareth, and then a German teacher Hartmut Rohmeyer at the Magnificat Institute in Jerusalem, where I studied for 4 years. But Israel is not the place for organ study, and I looked around for study opportunities in Europe. Then came covid, and everything closed down, but finally, I applied for the Royal Danish Academy. I passed the exams, but they moved my papers to Esbjerg as the second option academy I chose.

My first impression of Denmark is that it is a very good environment, I have found a place to live in the center of Esbjerg, have already made many new friends and am very happy with my teacher Mikkel Andreassen. He is a great musician, and it feels good to be in his hands. In Israel it was hard for me to find a place to be involved in choirs, but I’m looking forward to learning more about choral conducting. I am happy and excited about my new study.

 

 

Dansk Organist og Kantor Samfund - Store Kannikestræde 8 - 1169 København K - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.