DOKS’en ud af boksen - Lars Colding Wolf

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 5, oktober 2022, s. 24

Cembaloet åbner nye muligheder

Lars Colding Wolf, organist ved Sct. Catharinæ Kirke, Hjørring, spiller cembalo og leder Ensemble Zimmermann
For Lars Colding Wolf begyndte karrieren med orglet og en kirkemusikalsk diplomeksamen, som han tog i 1995. ”Dengang var generalbas på cembalo et større bifag end i dag, og det interesserede mig allerede i studietiden.

Nogle år efter at jeg var færdig, besluttede jeg mig for at tage en formel uddannelse på cembalo. Jeg ville ikke nøjes med at være organisten, der spillede på cembalo, og søgte ind på det Fynske Musikkonservatorium. Jeg havde debutkoncert i 2002 som elev af Lars Ulrik Mortensen. De to år med Lars Ulrik var fantastiske. Hans legende og eksperimenterende tilgang på historisk informeret baggrund var meget inspirerende. At slippe fantasi og kreativitet løs på et kvalificeret grundlag er noget, jeg forsøger at praktisere selv, både når jeg spiller, og når jeg i dag selv underviser.”

Som cembalist har man et solorepertoire, men Lars anslår, at 80% af cembalo-arbejdet består af continuospil. Det giver til gengæld store glæder i form af muligheder for samarbejde med dygtige musikere og sangere. Han var med fra starten, da Ensemble Zimmermann blev dannet i 2001. De sidste ti år har Lars ledet ensemblet, musikalsk og administrativt, med en grundstamme på omkring 25 musikere, afhængigt af programmet. Repertoiret går fra mindre kammerkoncerter til store oratorieopførelser.

Lars dirigerer kor og orkester siddende ved cembaloet, som Lars Ulrik Mortensen og mange andre kammerorkesterledere gør. ”Det er sjovt at få lov at påvirke tingene på en konkret måde, at lede og samtidig spille. Det er anderledes, end hvis man kun dirigerer. Man kommunikerer og agerer samtidig med, at man står på mål for sin egen lyd.”

”I kirken i Hjørring bruger jeg naturligvis mit ensemble, og det netværk jeg har, ved koncerter. Det giver mulighed for at bringe noget til Catharinæ, som måske ellers ikke ville have været muligt.”

Lars Colding Wolf underviser i generalbas og solistisk cembalo på Det Jyske Musikkonservatorium, og han oplever en øget interesse for faget. ”Hvor det tidligere kun var organister, der kunne vælge det, får jeg nu både korledere og pianister som studerende. Det er måske et tegn på åbning, at pianister også kan interessere sig for cembalo og tidlig musik. Det er sundt for dem at improvisere akkorder og lære den ”gammeldags” form for brugsklaver. For organisterne gælder, at hvis man tilegner sig generalbas og rent faktisk kan spille det, åbner der sig nogle muligheder, fordi det er så anvendeligt i kirkespil. For en rutineret generalbasspiller er det f.eks. ikke nogen særlig udfordring at spille en koral med melodien i pedalet. Og går man til orgellitteraturen, ser man nok hurtigere struktur og harmoni, hvis man er vant til at læse nedefra. Det tager tid at lære, og jeg er ikke sikker på, at jeg ville have gjort denne erfaring, hvis jeg kun havde fået de timer, der stod på skemaet under mit organiststudium.”

 

Dansk Organist og Kantor Samfund - Store Kannikestræde 8 - 1169 København K - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.