Vi starter på konservatoriet

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 5, oktober 2021, s. 16

Clemens Christian Balk-Møller (f. 1998) begynder på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium
Jeg kommer fra en musikalsk baggrund og har spillet musik, fra jeg var fem-seks år gammel. Jeg spillede trompet i Tivoligarden og på Køge MGK, men mistede gejsten for instrumentet omkring afslutningen af gymnasiet. Kort efter blev jeg opfordret til at lære at spille orgel og søge optagelse på kirkemusikskolen af en familieven. Det ene tog det andet, og nu skal jeg starte på DKDM med orgel som hovedfag.

Jeg havde altid gerne villet på konservatoriet, men jeg må indrømme, at jeg ikke havde troet, at det skulle være med orgel. Ikke desto mindre er jeg i dag enormt glad for at spille instrumentet. Jeg tror en stor del af min entusiasme for kirkemusik stammer fra min begejstring for musikteori og satslære. Det matematiske i musikken og nodebilledet griber mig fuldstændigt, og der mangler jo ikke ligefrem talsystemer og funktionsharmonik i traditionel orgellitteratur.

Mine forventninger til studiet og mig selv som studerende er høje. Jeg forventer et miljø, der er aktivt både fagligt og socialt, og som jeg kan dyrke indbyrdes med mine medstuderende. Jeg regner med at spille med blod og knofedt på tangenterne – men først og fremmest også at have det sjovt og nyde studielivet.

Thomas Obeth (f. 2000) begynder på Det Jyske Musikkonservatorium
Jeg er vokset op i Assens på Fyn, og blev som lille optaget i Vor Frue Kirkes drengekor under ledelse af organist og kantor Finn Pedersen. Der fik jeg min musikalske opvækst, og efter nogle års klaverundervisning - først som bifag i koret og senere på den lokale musikskole – blev jeg tilbudt at starte til orgelundervisning, hvad jeg så gjorde. Efter min studentereksamen begyndte jeg på MGK-Fyn og Kirkemusikskolen i Løgumkloster, hvor jeg bl.a. havde Torben Krebs og Søren Birch til henholdsvis orgel og korledelse. På Fyn var jeg også ansat i et par landsbykirker uden for Assens, hvor jeg har eksperimenteret og lært en masse. Nu glæder jeg mig til at komme ud og vikariere lidt mere, samt indimellem at sove længe om søndagen.

På konservatoriet vil jeg især se frem til at begynde på de større orgelværker. Max Regers og Anton Heillers mere storskalerede værker tiltaler mig meget, og så har jeg også lovet mig selv at kunne spille al Paul Hindemiths orgelmusik inden jeg er færdig med min bachelor. Hen over sommeren har jeg været så heldig at have spillet nogle koncerter, hvilket jeg også ser meget frem til at gøre noget mere.

Christian Scherning (f. 1995) begynder på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg
Der er noget romantisk over at studere på konservatoriet. Det har altid været et ønske, men jeg vidste ikke, hvad jeg ville der. Det ændrede sig efter en bytur i Aarhus, hvor jeg tilfældigvis mødte en nyuddannet organist, som var ude at fejre sin eksamen. Han insisterede på, at jeg skulle søge ind på kirkemusikskolen, og uden at have siddet ved et orgel før stod jeg op dagen efter, sendte en ansøgning afsted og kom ind. Det er godt 4 år siden. Jeg var egentlig flyttet til Aarhus for at læse musikvidenskab, men endte pludseligt med at køre et dobbelt studieforløb med KMS også. Videre inspireret af dygtige organister, særligt også fra hjemegnen, opdagede jeg hurtigt, at jeg havde fundet instrumentet. I sommer afleverede jeg mit speciale, og tager nu skridtet videre med ønsket om at kombinere det akademiske med det praktiske for at blive den bedste version af mig selv. Jeg glæder mig til at dykke helt ned i orglets historie og lære af dets mange mestre. Det kræver meget, men samtidig giver det utrolig meget igen og åbner for et unikt klangligt univers.

 

Dansk Organist og Kantor Samfund - Store Kannikestræde 8 - 1169 København K - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.