DOKS’en ud af boksen - Juliane Ilgner

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 5, oktober 2021

Enkelheden bliver til åndelighed og hjertevarme

Juliane Ilgner, organist ved Brødremenigheden i Christiansfeld, fortæller om at arbejde i en frimenighed

I juli tiltrådte Juliane Ilgner som organist ved den traditionsrige Brødremenigheden i Christiansfeld. Hun er 33 år gammel, stammer fra Tyskland og har boet, studeret og arbejdet i Danmark de sidste 10 år.

Hun glæder sig over at snuse til en kirkelig tradition, som ”minder om den jeg er opvokset med – samtidig med at den bærer præg af danske traditioner, som jeg efterhånden kender godt og har samlet mange erfaringer med”, fortæller hun.

”Overordnet fornemmer jeg, at medlemmerne af Brødremenigheden har en stor ærlighed og autenticitet i deres engagement. De fleste er frivillige og engagerer sig helt naturligt i deres kirkefællesskab. Det er ikke nogen stor menighed, men med meget sangglade og dygtige medlemmer.”

”Der er en stor enkelhed, både i kirkebygningens og i gudstjenestens udtryk. Der er ingen udsmykninger eller Kristus-billeder i kirkesalen. Væggene er hvide, kirkerummet er stort, enkelt og firkantet som en skotøjsæske (hvilket bidrager til en dejlig akustik). Der er næsten ingen elektricitet i kirken. Orglet har dog en elektrisk motor, men har også bevaret sin manuelle bælgetræderfunktion. Enkelheden er ikke steril, men min oplevelse er at den danner en ramme for det der sker, den giver rum for og plads til åndelighed og hjertevarme.”

Kirken har et Marcussen-orgel fra 1865, gennemrestaureret 2017. ”Et meget fint instrument med fyldig klang og mange smukke 8`-farver, men samtidig en stor klarhed. Orglet fortjener i den grad at blive hørt af flere, så jeg har indført matineer hver sidste lørdag i måneden, 30 minutters orgelmusik. Desuden står der et meget fint barokpositiv i Søstrehusets korsal.”
”Det føles lidt sjovt, at jeg som tysker falder over mange salmemelodier jeg kender hjemmefra. Brødremenigheden har sin oprindelse i tyske Herrnhut, og mange af de salmer som deres pioner Grev Zinzendorf digtede, synges på melodier, der blev brugt på tværs af trosretninger i 1700-tallets Tyskland. Mange genkender man også som overskrifter af kendte koralbearbejdelser af Bach, eksempelvis ’Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld’ eller ’Alle Menschen müssen sterben’.”

”Jeg dirigerer basunkoret, hvilket er en udbredt tysk tradition, som startede i Brødremenigheden i Herrnhut som udendørs-instrument og som kommunikationsmiddel. Blæserne gik igennem byen og spillede melodier, der bekendtgjorde kirkerelevante hændelser. Det er stadig en smuk skik i Christiansfeld, at når et medlem af menigheden dør, samles basunkoret samme dag kl. 18 og spiller foran kirken, og melodivalget viser om det er en gift eller ugift broder eller søster, en enke eller enkemand eller et barn.”

Man bruger også et tysk ord for de ”Singstunden”, der finder sted om eftermiddagen, hvor man mødes i en time udelukkende for at synge salmevers, der er udvalgt, så de fortæller en bibelsk historie.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Store Kannikestræde 8 - 1169 København K - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.