Introitus: Mod lysere tider

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 3, juni 2021, s. 2

Corona-epidemien, der nu har holdt samfundet i et jerngreb gennem mere end et år, er desværre nok ikke overstået. Man behøver blot at kaste et blik uden for landets grænser for at få øje på fortsatte triste historier. Men noget tyder på, at der er ved at ske en forandring.

Vaccineudrulning, indarbejdede forholdsregler og det kommende sommervejr giver os begrundet håb om, at det går mod lysere tider, både i almindelighed og inden for kirke- og kulturlivet. I skrivende stund dumper sæsonplaner for orkestre og teatre ind gennem brevsprækken og signalerer optimisme, og hvis man slår op på koncertkalenderen bagerst i dette Organistblad vil man finde en rigdom af tilbud om sommerkoncerter i landets kirker, næsten som i gamle dage (for to år siden). Der ligger megen opsparet virkelyst og trænger til at komme ud så snart muligheden byder sig. For som Kirsten Wind Retoft siger i sin klumme: Vi trænger i den grad til at mærke den fælles vejrtrækning igen ved salmesang, korprøver og koncerter. Der har været udvist stor opfindsomhed rundt omkring for at være kirke på trods af pandemien. Måske kan pandemien fungere på samme måde som andre kunstneriske benspænd, der forløser nogle nye kreative energier.

Det ligger også fast at Nordisk Kirkemusiksymposium i Helsingfors, der skulle have været afholdt i efteråret 2020 og blev flyttet til 2021, vil blive gennemført fra 26.-29. august. Ganske vist i reduceret form, hvor bl.a. en del korindslag vil blive gennemført i digital form, således også Roskilde Domkirkes pigekors indslag. Men programmet, som kan findes på NKS’ hjemmeside, ser alligevel både righoldigt og spændende ud, og hvis symposiet blot bliver tilnærmelsesvis så godt som de foregående, vil det være yderst anbefalelsesværdigt.

Og så ikke mere om pandemien. Forsiden af dette nummer prydes af Camille Saint-Saëns’ skæggede ansigt. Vi markerer 100-året for hans død med en stor artikel af Hans Fagius om Saint-Saëns som organist og orgelkomponist. Det er en del af den franske komponists virke, der nok har stået en smule i skygge, både af samtidige franske orgelkomponister som César Franck, Widor og Vierne, og af Saint-Saëns’ egne værker for operaen og koncertsalen. Det mener Hans Fagius er uretfærdigt. Han beskriver Saint-Saëns som en lidt speciel figur i datidens parisiske orgelverden, men uden tvivl en af de allerdygtigste. Saint-Saëns’ orgelmusik er interessant, siger Fagius, ikke mindst fordi den stilistisk adskiller sig en hel del fra den for os så velkendte franske romantiske og symfoniske stil, og han opfordrer til at vi bruger anledningen til at spille og lytte til den noget mere.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Store Kannikestræde 8 - 1169 København K - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.