DOKS’en ud af boksen

Skrevet af Mikael Garnæs.

Man skal turde gå mod strømmen

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 3, juni 2021, s. 24

Rasmus Koppelhus, organist i Frederiksværk og Vinderød Kirker, om vigtigheden af ikke at gro fast

Rasmus Koppelhus vidste tidligt at han skulle arbejde med musik, men ikke helt i hvilken form det skulle være. Han har været aktiv på mange felter: klaver, orgel, musikvidenskab, komposition og forlagsvirksomhed. I coronatiden er han gået i gang med at lære at spille harmonika.

Han understreger, at det er sundt at ryste posen og få nye oplevelser. ”Jeg spillede klaver på MGK med Tove Lønskov som lærer og var så opslugt af det, at jeg fik lov at gå ud af 9. klasse og hellige mig klaverspillet. Lidt senere begyndte jeg at spille orgel hos Eileen Vandermark og tog PO på Sjællands Kirkemusikskole. Jeg fik en fast stilling i Simeons Kirke på Nørrebro.”

Der var dog også andre sider af musikken, der trak i Rasmus Koppelhus, og i fem år læste han musikvidenskab på KU. Derefter rejste han til London for at studere komposition. ”Jeg lærte et godt håndværk, og selvom jeg ikke komponerer så meget, giver det mening i forbindelse med kirkemusikken. Håndværk kan blive til kunsthåndværk.”

Indsigten i komponisternes værksted gjorde, at han efter hjemkomsten begyndte som studentermedarbejder på WH. Og selvom han i mellemtiden var begyndt på konservatoriet, sagde han ja, da han blev headhuntet til en redaktørstilling på forlaget. ”Der kræves meget diplomati og forhandling i det job, hvor du arbejder med komponister. Man skal være omstillingsparat, og det synes jeg var sjovt.”
”De fem år på konservatoriet, hvor jeg studerede fra 2012-17, var de bedste år i min studietid. Jeg trappede ned for forlagsarbejdet, og efter et år som organistassistent ved Holmens Kirke blev jeg ansat ved Frederiksværk og Vinderød Kirker. Vi flyttede til Frederikssund, hvor min kone Line, der også er organist, er ansat. I Frederiksværk og Vinderød er der god opbakning ved kirkernes koncerter – hvor mange typer musik bliver præsenteret.”

”Ud over dagens tekst synes jeg også at meget andet har indflydelse på hvad der skal spilles til gudstjenesten. Tempo, humør og den gensidige påvirkning mellem præst, organist og menighed skal komme til udtryk i gudstjenesten. Jeg læser altid teksterne igennem til en højmesse og spiller salmerne igennem på forhånd, men meget er et spørgsmål om situationsfornemmelse og dagsform. Gudstjenesten er et kreativt frirum.”

”Af præsten i min første stilling i Simeons Kirke lærte jeg, at det skal være en fest at komme i kirke. Jeg ser mig som en form for spillemand, der gør folk i bedre humør end da de kom. Derfor begyndte jeg at spille harmonika - med sømandsbas og det hele - da coronaen satte ind. Jeg tog undervisning, og øvede mig, og har brugt harmonikaen ved børnegudstjenester, plejehjemsgudstjenester, udendørs tjenester, sangaftener og personaleture. Folks reaktion er helt anderledes end hvis man sætter sig til et klaver, og det er vildt skægt at spille på. Det er sundt at spille et andet instrument. Jeg håber, at der blandt de helt unge mennesker er nok der tør gå mod strømmen, man skal turde være nørdet, anderledes. Og vi må inspirere til det.”

Dansk Organist og Kantor Samfund - Store Kannikestræde 8 - 1169 København K - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.