Klumme - Et vanvittigt projekt

Skrevet af Christian Præstholm.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2021, s. 11

Af Christian Præstholm, komponist og organist ved Sankt Mortens Kirke, Randers

Jeg har altid haft mange jern i ilden. I al min tid som organist i folkekirken har jeg også beskæftiget mig med musik på andre måder. Som studerende, solist og kammermusiker, siden underviser og især i de senere år også som komponist. For mig – som for sikkert mange andre – har det været meget livgivende også at have et (musikalsk) liv uden for kirken. De forskellige fokusområder har suppleret hinanden godt; var man kørt træt i bisættelser, gav det fornyet energi at undervise; når det var træls at rette endnu en stak teoriopgaver, kunne man glæde sig til søndagens højmesse.

Gennem mange år har jeg on and off arbejdet på et lidt vanvittigt marathonprojekt. Inspireret af Bachs Orgelbüchlein er jeg ”kommet til” at sige, at jeg vil skrive orgelkoraler over alle koralbogens små 600 melodier. Jeg er nu halvvejs, så ser vi om jeg når til vejs ende inden pensionen.

Min baggrund som organist og musikteoretiker gør, tror jeg, at jeg griber selve kompositionsarbejdet meget analytisk og struktureret an, men samtidig får mange af mine ideer, teksturer og spillemåder gennem en improvisatorisk leg ved orglet. Ideerne kan naturligvis også komme ved at spille eller lytte aktivt til andres musik. Meget få komponister kan vel sige sig helt fri for at have lånt et og andet fra en kollega. Men de igangsættende ideer kan også komme mens man ser en film og pludselig fanges af fem toner eller et par interessante akkorder, eller de er opstået i samspil med studerende jeg har undervist.

Jeg er vild med musik, hvor der foregår flere ting på én gang, og næsten al min egen musik er præget af kontrapunkt. Det giver en dybde, en flerdimensionalitet, at flere linjer kan høres samtidigt. Man kan zoome ud og ind, og øret kan ved flere gennemlytninger finde nye lag og motiver. I mine orgelkoraler er motiverne meget ofte udledt direkte af den salmemelodi som stykket bygger på. Det er enormt tilfredsstillende at bruge så få ideer som muligt, men til gengæld udforske hvor meget man kan få ud af hver lille idé. Nøjagtig som tilfældet er hos f.eks. Bach og Brahms, hvor vældige musikalske katedraler kan henføres til et udspring på blot en lille håndfuld toner! Et svært opnåeligt ideal.

I dag lever vi i en postmodernistisk sameksistens af et væld af stilarter, og alverdens musik er i dag tilgængelig for alle, altid, på samme tid. Dette gør det meget nemt for komponister at finde inspiration i verdenshistoriens utømmelige musikalske fællesmængde.

I den nyeste udgave af koralbogen er den stilistiske spredning også så stor som aldrig før, og mine orgelkoraler begrænses da heller ikke af blot en enkelt stilart. Drivkraften til projektet er selvfølgelig dels den positive respons jeg modtager mange steder fra, men mindst lige så meget fordi jeg simpelthen synes det er sjovt og afslappende at sætte toner sammen. Det kan give en forrygende tilfredshedsfølelse hvis det rigtig kører, man kommer i ”flow” og tingene pludselig går op på magisk vis.

Og endelig er der en beundring for håndværket. Jeg kan blive voldsomt betaget af folk der kan deres håndværk. Hvad enten det er møbelsnedkere, kleinsmede, konditorbagere eller en filmkomponist der ved præcis hvilke virkemidler der effektivt fremkalder hvilke følelser, f.eks. som i musikken til de fleste Disneyfilm. Jeg hader når musikken en sjælden gang får skovlen under mig i en film hvor nogen har besluttet, at jeg et bestemt sted skal få en tåre i øjenkrogen og en klump i halsen, men samtidig er det sært fascinerende at det kan lade sig gøre, og det gør mig nysgerrig.

I min egen musik betyder det med håndværket, at jeg tit tænker over f.eks. HVOR mange forskellige måder jeg harmonisk kan variere lige de her tre toner på, HVOR kromatisk en linjeføring jeg kan gennemføre her, HVOR stram en kanon-spændetrøje jeg kan arbejde mig ud af. Der går lidt sport i det. Om det så også bliver musik der er værd at høre på? Det håber og tror jeg. Om ikke andet, så har jeg i hvert fald selv haft stor glæde ved det. 300 down, 300 to go…

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.