DOKS'en ud af boksen - Jens Ramsing

Skrevet af Mikael Garnæs.

Hvor heldig kan man være

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2021, s. 24

Jens Ramsing, organist i Sct. Peders Kirke, Næstved, om at have to parallelle karrierer

Jens Ramsing er både pianist og organist, og han dyrker begge instrumenter lige intenst. Han blev optaget i solistklassen efter diplomeksamen i klaver på DKDM 1980 og debuterede i 1983. Men han har fra barnsben spillet begge instrumenter.

Det var derfor helt naturligt, at han i 1986 tog kirkemusikalsk diplomeksamen. Efter ansættelser i Ølstykke Kirke, Apostelkirken, København, og Vordingborg Kirke er han i dag 2. organist ved Sct. Peders Kirke, Næstved. I alle årene har han givet koncerter og indspillet CD’er på både orgel og klaver. ”Store forbilleder som César Franck, Saint-Saëns, Wilhelm Kempff og Krystian Zimerman kombinerede også begge instrumenter. Hvis folk spørger mig, hvilket instrument jeg ville vælge, hvis jeg skulle, siger jeg, at det skal jeg heldigvis ikke. De to instrumenter er så forskellige som nat og dag. Den grundlæggende forskel er, at man på klaveret selv er ansvarlig for tonekvalitet, dynamik og klanglig differentiering – en anslagsteknik baseret på en udsøgt vægtfornemmelse og et agogisk nærvær af første grad. For slet ikke at tale om klaver-pedalen, der jo, som Rachmaninov sagde, er vejen til klaverets sjæl. Orglet er et blæseinstrument, der stiller de største krav til klarhed og artikulation, og organisten må være den strengeste forvalter af tid og rum samt besidde veludviklede teoretiske færdigheder og polyfon sans. For mig er det en inspiration at spille begge instrumenter.”

På Sjællands Kirkemusikskole, hvor han har været lærer siden 1986, underviser han i begge instrumenter. ”Det er jeg utroligt glad for. Vi har mange dygtige studerende med en forudgående musikalsk uddannelse. Pianister fra konservatoriet har en fordel. Men de skal alligevel starte forfra, når de skal lære at spille orgel. Og der er ikke kun en instrumental forskel, det er også to forskellige verdener at være kirkemusiker og pianist. Jeg er opvokset i et kirkeligt højskolemiljø og fik foræret et indforstået forhold til koralbogen og orgellitteraturen. Men jeg har også adgang til den store klaverlitteratur. Hvor heldig kan man være.”

Når det kommer til rytmiske salmer, er Jens skeptisk. ”Jeg er ikke bekymret over god rytmisk musik i kirken. Villy Egmose er barn af huset, og hans salmemelodier er præget af, at han er en dygtig jazzmusiker. Men nogle af de rytmiske salmer i Koralbogen fra 2003 og i de nye tillæg har et attitudeproblem, noget lejrbålsagtigt. Mange har også et fællessangsproblem. I årenes løb kommer man til at sætte Laub højt. Tiden omkring Dansk Kirkesang og den første melodibog til Højskolesangbogen var et lille mirakel i dansk musik. Provokatører er vidunderlige: Teologen Carsten Breengaard sagde efter en alternativ gudstjeneste: ”Hvorfor skal jeg være dummere når jeg går ud af kirken, end da jeg kom ind?”. Men jeg har nu tillid til, at der med tiden finder en sund frasortering sted, så alle stilarter er repræsenteret med det bedste og mest slidstærke.”

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.