Introitus

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2020, s. 2

Runde komponistfødselsdage

På forsiden kan man se 250-års fødselaren Ludwig van Beethoven (1770-1828) i en karakteristisk sammenbidt positur som prototypen på 1800-talllets kunstnerhelt. Det er en udbredt opfattelse, at Beethoven ikke var religiøs, men den påstand kan i høj grad drages i tvivl, hævder Eva Maria Jensen i sin artikel i dette nummer. Hun undersøger Beethovens religiøse musik, herunder ”Missa Solemnis”, C-Dur-messen og det sjældent spillede oratorium ”Kristus på Oliebjerget”, der står i skæringspunktet mellem kirken og koncertsalen, og kommer til et mere nuanceret syn på den relativt oversete del af Beethovens produktion, som den religiøse musik udgør.

Mini-årskursus i København

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2020, s. 4

Hvis du var blandt de mange, der var skuffede over aflysningen af DOKS’ årskursus i Esbjerg i april, er der trøst at hente: Fredag d. 4. september kl. 11.00-21.00 afholder DOKS et mini-kursus inklusive den generalforsamling, der ifølge vedtægterne skal afholdes, i København. Den udformes som en faglig inspirationsdag med musikandagt, oplæg, generalforsamling og koncert, hvor man kan hente inspiration og få viden om højaktuelle emner, der berører medlemmerne og DOKS lige nu. Desuden vil man som altid få lejlighed til at mødes med kolleger og bestyrelsen. Alle punkterne på programmet foregår centralt, tæt på Nørreport St.

Beethovens religiøse musik – i anledning af Beethoven-året

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2020, s. 6

Af Eva Maria Jensen, organist i Husumvold Kirke, cand.mag. i musik og filosofi
Mon ikke året 2020 bliver kaldt for ”Corona-året”? Pandemien betød blandt andet, at mange store ånder er blevet snydt for højtidelige jubilæer. Blandt dem finder vi også Beethoven, der året igennem skulle fejre 250-året for sin fødsel. Jeg tror ikke, det ville genere den store komponist i hans himmel, han var altid lidt kontrær. Når man taler om Beethoven, hans musik og hans betydning, står klicheerne i kø, og som forsker har man følelsen af, at man er nødt til at bryde igennem et hegn af fordomme, som er blevet plantet rundt om ham. For ingen anden komponist er blevet tildelt den heltestatus, som Beethoven besidder. Vi kan beundre hans flotte portrætter med alvorligt blik, strittende hår og øjne, der skuer ud i uendeligheden. Kun en gang imellem kan man grave sig ned til et billede af det levende menneske, som i og for sig ikke har så meget at gøre med hans værk.

Kirkemusikken ind i en ny tid

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2020, s. 14

Af Tine Fenger Thomsen, rektor for Vestervig Kirkemusikskole

Visioner

Alle organisationer skal fra tid til anden tage deres eksistensberettigelse op til overvejelse og – gerne i opgangstider – forberede en strategi for deres egen overlevelse. Således også kirkemusikskolerne, som netop har været igennem en sådan strategiproces og spurgt sig selv: Er vore uddannelser dækkende for kirkemusikerens fremtidige opgaver? Hvor mange kandidater er der brug for i de kommende år? etc.
Fremtiden er som bekendt det, der er sværest at spå om, men der findes faktisk metoder til strategiudvikling, som tvinger en til at fokusere på relevante forhold:

Nye publikationer

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2020, s. 16

Når dagen hælder. Koralbog med salmeforspil til begravelser. Forlaget Mixtur. Pris kr. 499,-. Når dagen hælder. Orgelmusik til begravelser. Forlaget Mixtur. Pris kr. 599,-. Sampak pris kr. 950,-

To udgivelser med musik til begravelser i fornemt udstyr fra Forlaget Mixtur har set dagens lys. Dels en koralbog med salmeforspil, dels en omfangsrig antologi af orgelstykker. Koralbogen indeholder 65 melodier fra DDK. De fylder hver et opslag i normal og dyb udgave, og alle er forsynede med et enkelt og brugbart forspil komponeret af Lasse Toft Eriksen. Der er også angivelse af antal af vers og begyndelsen på sidste strofe.

Klumme - Tournemire - den mest geniale komponist, du ikke kender ordentligt!

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2020, s. 19

Af Flemming Chr. Hansen, organist i Sakskøbing Kirke

Første gang jeg stiftede bekendtskab med Charles Tournemire (1870-1939), var da jeg vendte blad for min gode kollega og ven Jesper Madsen ved en privat optagelse i Klosterkirken, Nykøbing Falster. Jesper var vild med Tournemire, og hans musik havde blandt andet inspireret ham til de ofte spillede “Fem præludier” fra 1979/81. Ved optagelsen den aften gjaldt det “Deux fresques symphonique sacrées” - Tournemires op. 75 og 76 og dermed hans sidste orgelværk. Jeg var vild med musikken og kom på denne måde ind i Tournemires univers på en anden måde end de fleste. Det blev nemlig ikke de lidt fortærskede fem improvisationer, som Duruflé senere nedskrev, der blev min indgang, men derimod et værk, som Tournemire faktisk havde komponeret! Det er nemlig ærlig talt lidt spøjst, at han er mest kendt for en håndfuld improvisationer, som han rev ud af ærmet til en grammofonoptagelse, når nu han sommer efter sommer eksilerede sig selv på den barske ø Ouessant i den Engelske Kanal, hvor han gennem årene skrev mange, mange timers komponeret orgelmusik. Men sådan er historien sommetider så lunefuld - og når den er det, må nogen prøve at skubbe til den!

Musik til gudstjenesten - 12. søndag efter trinitatis, 2. tekstrække

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2020, s 20

Lene Schuldt Jensen, organist i Hellerup Kirke, fortæller om sine musikvalg

Musikvalg:
Præludium: J.S. Bach: Præludium i C-Dur (Peters II,2)
Korvers: Kom, lad os juble for Herren (10 takter fra B. Lewkovitch: 3 motetter opus 11)
Motet: DDS 377, v. 5: Så lader os glædes og elske af hjerte
Postludium: Christian Præstholm: Bryd frem, mit hjertes trang at lindre

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.