Introitus

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 2, april 2020, s. 2

Rundt om koret

I dette nummer af Organistbladet sætter vi fokus på tre kor-entreprenører med hver deres bud på, hvad kan vi gøre for at bringe korsangen og sangglæden videre.

Mads Bille fortæller om Sangens Hus fra ide til selvejende institution. Sangens Hus er udsprunget af Den Jyske Sangskole, men blev ved årsskiftet udskilt fra den, så der nu er tale om to selvstændige, selvejende institutioner. Visionen er at skabe et nationalt samarbejdsforum for sang og udvikle sangkulturen på alle niveauer og indenfor alle genrer. Ifølge denne tankegang kan vi ikke nøjes med, at hver enkelt kor og korleder arbejder i sit begrænsede rum. Enkeltpersoners indsats – ildsjælstraditionen, som Mads Bille betegner den – er smuk, men skrøbelig. Sangens Hus udspringer af erkendelsen af, at samarbejde og brede fællesskaber er det der skal til, for at sangen kan få en stor stemme, der for alvor kan høres i samfundet. Det tilstræber man på mange fronter, også gennem utraditionelle samarbejdspartnere.

Fire af Sangens Hus’ projekter handler om hjælp til børnehaver, der ønsker at fremme sangen hos børn, opkvalificering af musiklærere og pædagoger i folkeskolen, oprettelse af sangfællesskaber hvor ny- og gammeldanskere kan mødes, samt kortlægning af korlivet i Danmark. Og der ledes efter flere projekter.

Hvis Sangens Hus handler om at facilitere korsangens udbredelse, handler Børnekorakademiet om at uddanne børnekorledere bedst muligt. Børnekorakademiet har eksisteret siden 2012 og har udviklet sig fra et privat, ulønnet projekt til et landsomfattende akademi med solid fondsstøtte, afdelinger i Aarhus, Fredericia, Roskilde og København og et stort antal studerende, heriblandt mange organister. Pia Boysen, grundlægger og kunstnerisk leder, fortæller om sine pædagogiske principper og om ambitionerne om at skabe et blomstrende læringsmiljø for børnekorledelse – og for at børnekorene ikke skal stå i skygge af voksenkorene.

Endelig tager Sven-Ingvart Mikkelsen tråden op fra decembernummerets fokus på, hvad man kan gøre for at tiltrække tilhørere til kirkekoncerter, og fortæller om sine erfaringer med folkekor. Frivillige korsangshold, hvor deltagerne kun skal have lyst til at synge, skal organiseres lidt anderledes end mere ambitiøse korprojekter, men de har en værdi i sig selv. Og som ekstragevinst oplever han, at sangerne i folkekoret får interesse for kirkens øvrige musikliv og møder op til f.eks. orgelkoncerter. Arbejdet med folkekoret har en positiv afsmitning på koncertlivet ved kirken i det hele taget.