Anmeldelse - Kirkemusikkens betydning og rolle i dagens vestlige samfund

Jonathan Arnold: Sacred Music in Secular Society, Ashgate Publishing Limited 2014

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 16

Hvad er kirkemusik, kirkelig musik eller religiøs musik? Er der særlige krav til teksten eller til musikken, vi kan stille for at musikken kan ”kvalificere sig” som kirkemusik?  Hvilken betydning har opførelsesstedet for vores oplevelse af et stykke kirkemusik? Hvordan virker tilhørernes forudsætninger ind på oplevelsen af musikken?

Musik til gudstjenesten

2. søndag i fasten, 2. tekstrække

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 22

Vibeke Vanggaard, domorganist i Maribo, fortæller om sine musikvalg.

Søndagens evangelietekst, Markusevangeliet, kap. 9, v. 14 – 29, handler om Jesus, der hjælper en fortvivlet far, hvis søn er besat af en ånd. Derfor er bøn og tro oplagte temaer i musikken. Vibeke Vanggaard vælger at lade en Kyrie-sats af Grigny begynde gudstjenesten, for at spejle faderens “Forbarm dig!”

DOKS’en ud af boksen

Det er aldrig for sent at forfølge sin drøm

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 24

Lars Fløe om at studere og at rejse

Da Lars Fløe (f. 1968) i november 2019 afholdt debutkoncert i Symfonisk Sal, Aarhus, med fine anmeldelser og gode udtalelser fra censorkorpset, var han sandsynligvis den ældste orgeldebutant nogensinde herhjemme. Formodentlig også den eneste, der har gennemført samtlige mulige orgeluddannelser i Danmark:

Introitus

Og dog bære blus vi med glæde!

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 6, december 2020, s. 2

Midt i et corona-udfordret efterår er det glædeligt at kunne konstatere, at der stadig er masser af grøde i kirkemusiklivet. For eksempel lykkedes det at gennemføre to store orgelfestivaler i Aarhus og København i begyndelsen af november. Det Jyske Musikkonservatorium og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium var drivkræfterne i de to festivaler, der begge kunne fejre restaureringen og genindvielsen af et stort orgel: Marcussen-orglet i DKDM’s koncertsal og orglet i Aarhus Domkirke.

Genindvielse af orglet i Aarhus Domkirke

Af Poul Skjølstrup Larsen, næstformand i DOKS og organist i Løgumkloster Kirke

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 6, december 2020, s. 4

Søndag den 4. oktober sad en stor gruppe forventningsfulde organister fra nær og fjern til festgudstjeneste i en, i forhold til coronakrisen, fyldt Aarhus Domkirke, afsprittede og med et sangark i hånden, som vi ikke måtte synge efter. Nu skulle det åbenbares, hvad resultatet af flere års arbejde på orgelpulpituret har resulteret i. Domkirkens prægtige orgel er blevet restaureret og delvist ombygget for, ikke 18 milliarder, som en speaker i Radioavisen kom til at sige, men for ca. 18 millioner. Det var opløftende at flere danske medier, også DR TV, omtalte begivenheden, det er vi jo ikke så vant til.

Klumme

Af Tore Bjørn Larsen, organist i Sankt Nikolai Kirke, Svendborg

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 6, december 2020, s. 7

Organistbladets redaktør har bedt mig om at skrive en klumme - gerne noget personligt.
Da jeg allerede i et tidligere nummer af bladet er blevet portrætteret som komponist (i en ”Komponistenquete” fra august 2008), vælger jeg derfor at videregive, hvad jeg for nylig lod bringe i det lokale kirkeblad. Klummen handler ikke om musik, men om selve grundlaget for en organists ansættelse, - det grundlag, der giver mulighed for den mangfoldighed af al forskelligartet virksomhed, der tilbydes en organist at arbejde for, glæde sig over og at engagere sig i.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.