Streaming af gudstjenester - Hvad er dine rettigheder som organist

Af Bjørn Arberg, sekretariatsleder i DOKS

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 3, juni 2020, s. 20

Forårets begivenheder med nedlukning af store dele af samfundet, herunder af folkekirken, har medført en dramatisk forøgelse af interessen for streamede gudstjenester og andagter. Det er en god anledning til at erindre om, hvilke rettigheder man har som organist i forbindelse med streaming, ikke mindst i forhold til organistens ophavsret.

Musik til gudstjenesten

4. søndag efter trinitatis, 2. tekstrække

Jørgen Lauritsen, organist i Anna Kirke, fortæller om sine musikvalg

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 3, juni 2020, s. 22

Anna Kirke er en fredelig lille landsbykirke midt på Nørrebro i København, tegnet af bygmester P.V. Jensen Klint. Kirken har et 20 stemmers Bruno Christensen-orgel fra 1979 og et Boston klaver, et firestemmigt højmessekor samt løse sangere til kirkelige handlinger.

DOKS'en ud af boksen - Christine Toft Kristensen

”Pludselig begyndte en demensramt at nynne Gounods Ave Maria”

Christine Toft Kristensen, organist i Billund og Grene Kirker, fortæller om sit arbejde med salmesang for demensramte

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 3, juni 2020, s. 24

At musik og salmesang kan skabe kontakt og bevirke fællesskab med demensramte, er en erkendelse, som skaber vide perspektiver. Christine Toft Kristensen er blandt dem, der mest systematisk har beskæftiget sig med dette.

Historiens Apoteose

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 6

Af Lars Rosenlund Nørremark, cand.mag. i idéhistorie og religionsvidenskab, organist i Galten Kirke og underviser ved Det Jyske Musikkonservatorium

Ouverture

Da jeg debuterede fra solistklassen i 2008, vidste jeg allerede, at jeg ikke ville gå den slagne vej med fuldtidsstilling som organist og dertil hørende forpligtigelser, men at jeg havde lyst til at afsøge andre veje.

Anmeldelse - Kirkemusikkens betydning og rolle i dagens vestlige samfund

Jonathan Arnold: Sacred Music in Secular Society, Ashgate Publishing Limited 2014

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 16

Hvad er kirkemusik, kirkelig musik eller religiøs musik? Er der særlige krav til teksten eller til musikken, vi kan stille for at musikken kan ”kvalificere sig” som kirkemusik?  Hvilken betydning har opførelsesstedet for vores oplevelse af et stykke kirkemusik? Hvordan virker tilhørernes forudsætninger ind på oplevelsen af musikken?

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.