Historiens Apoteose

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 6

Af Lars Rosenlund Nørremark, cand.mag. i idéhistorie og religionsvidenskab, organist i Galten Kirke og underviser ved Det Jyske Musikkonservatorium

Ouverture

Da jeg debuterede fra solistklassen i 2008, vidste jeg allerede, at jeg ikke ville gå den slagne vej med fuldtidsstilling som organist og dertil hørende forpligtigelser, men at jeg havde lyst til at afsøge andre veje.

Anmeldelse - Kirkemusikkens betydning og rolle i dagens vestlige samfund

Jonathan Arnold: Sacred Music in Secular Society, Ashgate Publishing Limited 2014

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 16

Hvad er kirkemusik, kirkelig musik eller religiøs musik? Er der særlige krav til teksten eller til musikken, vi kan stille for at musikken kan ”kvalificere sig” som kirkemusik?  Hvilken betydning har opførelsesstedet for vores oplevelse af et stykke kirkemusik? Hvordan virker tilhørernes forudsætninger ind på oplevelsen af musikken?

Musik til gudstjenesten

2. søndag i fasten, 2. tekstrække

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2020, s. 22

Vibeke Vanggaard, domorganist i Maribo, fortæller om sine musikvalg.

Søndagens evangelietekst, Markusevangeliet, kap. 9, v. 14 – 29, handler om Jesus, der hjælper en fortvivlet far, hvis søn er besat af en ånd. Derfor er bøn og tro oplagte temaer i musikken. Vibeke Vanggaard vælger at lade en Kyrie-sats af Grigny begynde gudstjenesten, for at spejle faderens “Forbarm dig!”

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.