Konservatorierne - nye studerende

Skrevet af Mikael Garnæs.

Vi starter på konservatoriet til efteråret

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 4, august 2019, s. 18

2 nyoptagne studerende på kirkemusik fortæller om deres vej til orglet og deres forventninger til studiet

En bred uddannelse

Kristina Avakian begynder på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium

Kristina Avakian er født i Roskilde i 1996 af forældre af armensk afstamning, og voksede op i et både kirkeligt og musikalsk aktivt miljø. Hendes mor er pianist, og både hun og Kristinas søster har sunget i koret ved Roskilde Domkirke. Det har Kristina også selv gjort.

”Jeg har altid gået i kirke, og jeg fik klaverundervisning fra en tidlig alder. Samtidig med at jeg gik på gymnasiet i Roskilde Katedralskole tog jeg MGK i klaver i hovedstaden. Mine forældre overvejede aldrig at jeg skulle spille orgel, men da jeg begyndte at interessere mig for det, bakkede de mig op og syntes det var en god beslutning. Organisthvervet er en meget god mulighed for at forene mine interesser for musikken og kirken, som jeg holder meget af. Det er fantastisk at ledsage salmer og spille sammen med menigheden, så det ikke bare er mig der sidder og spiller.”

Efter studentereksamen begyndte hun i 2016 på Sjællands Kirkemusikskole med Jens Ramsing som lærer. Der er god brug for organistvikarer, så Kristina kom hurtigt i gang med at spille til gudstjenester rundt omkring, og i september 2018 blev hun ansat i Gørslev og Vollerslev Kirker. I januar 2019 gik hun til optagelsesprøve på DKDM, og begynder studierne til efteråret.

”Jeg har kun studeret orgel i tre år og glæder mig til at lære noget mere. Jeg glæder mig til studiemiljøet, til de forskellige masterclasses, og til at høre forskellige meninger og holdninger til, hvordan man kan forme musikken. Det er en bred uddannelse, hvor der ligger mange muligheder åbne. Lige nu går mine ønsker i den solistiske retning, og jeg håber på at få en større stilling, gerne med korledelse.”

”Romantisk fransk musik er jeg helt vild med, og jeg vil gå i gang med det hen over sommeren, hvor jeg har lidt fri. Der er så mange forskellige fortolkningsmuligheder i den musik. Noget af det spændende ved ny musik er, at man kommer frisk til det, men traditionel musik kan også spilles på mange forskellige måder.”

”Korarbejde interesserer mig meget, både børne- og voksenkorledelse. Jeg har selv sunget i kor og vil gerne lære mere om det. Det er fantastisk at kunne bruge andre mennesker til at forme musik i stedet for at sidde alene med det. Nu har jeg 5 år til at finde ud af, hvad der mest er min ting.”

Som organist er man på!

Frederik L. P. Augsburg begynder på Syddansk Musikkonservatorium

Frederik L. P. Augsburg er oprindeligt pianist. Han er født 1990 og opvokset på Vestsjælland, hvor han som 9-årig begyndte at gå til klaverundervisning. I gymnasietiden blev han introduceret til orglet ved på Odsherred Musikskole, hvor han fik undervisning hos Jytte Lundbak, men da han i 2012 begyndte på konservatoriet i Esbjerg var det med klaver som hovedfag. Under studierne begyndte han at vikariere som organist i Skads Kirke. Han beskriver det som learning by doing, hvor han efterhånden satte sig ind i pedalspillet. På sidste halvdel af kandidatstudiet tog han orgel som valgfag. Han blev færdig som pianist i juni 2018. Efter privattimer hos Mikkel Andreassen bestod han optagelsesprøven til den kirkemusikalske uddannelse i december 2018 og begynder bachelorstudiet til efteråret. Samtidig tiltræder han også stillingen som organistassistent i Vor Frelsers Kirke, Esbjerg.

”At jeg vælger orgel og ikke klaver handler til en vis grad om, at det jobmæssigt er nemmere at overleve som organist, men det er absolut ikke det afgørende. Det er nogle grundlæggende ting i orglet, både hvordan det virker og i gudstjenesten, som jeg synes er spændende. Hele den side, at man kan spille stor musik i en sammenhæng hvor folk mødes.”

”Min pianistiske approach har altid været tæt kontakt med klaveret, hvilket har været en stor fordel på orglet. Tilvænningen er sket naturligt, man kan overføre rigtig meget fra klaveret, f. eks. hvad angår frasering. Omvendt giver orglet en god kvalitet til klaverspillet. Man bliver bedre til legatospil.”
”Barokmusik, specielt Bach, er fantastisk, den har så mange aspekter. Det er ligesom wienerklassikken på klaveret: Det er der hvor man bliver målt og vejet, både teknisk og musikalsk. Også fransk musik og ny dansk musik har jeg spillet en del.”

”På sigt kunne jeg godt tænke mig selv at skrive musik. Jeg har været heldig at have mødt mennesker som arbejder med det at være organist og har set, hvilke musikalske projekter man kan lave, og det inspirerer mig virkelig meget. Nu ved jeg, at man kan lave korsatser, skrive forspil og ledsagesatser, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at skabe selv.”

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.