Musik til gudstjenesten

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 3, juni 2019, s. 8

Trinitatis søndag, 1. tekstrække
Signe Buch Ladehoff, Sortebrødre Kirke, Viborg, fortæller om sine musikvalg

Præludium: S. Ladehoff ”Aleneste Gud”
Motet: ”Han kom som en menneskesøn”, tekst Dan 7, 13-14, musik Merete Kuhlmann
Altergang: ”Øjne, I var lykkelige” DDS 164, mel. H. Nutzhorn
Postludium: A. Guilmant: ”Deo Gratias”

Højmessen i Sortebrødre Kirke er klassisk, med få afvigelser fra traditionen. Der er næsten altid barnedåb. Salmerne spænder som regel over mange århundreder, (der synges fra salmebogen og fra ”100 salmer”), så det kan være svært at lægge en klar, musikalsk linje, men Signe Buch Ladehoff prøver at finde præ- og postludier, der enten passer til dagen eller til den nærmeststående salme.

Kirkens kor består af 16 lønnede unge i gymnasiealderen plus 3 - 4 aspiranter, som venter på en plads i koret. De er fordelt på 2 hold, så der er 8 korister på almindelige søndage og fuldt kor ved højtiderne, og de synger altid motet og under altergangen. Koret bringer liv og glæde, men deres kompetenceniveau er varierende, og af og til går der tid med at lære de unge, hvad det vil sige at have et arbejde. Signe Ladehoff citerer forfatteren Olga Ravns ord om sine elever: ”Den ene dag har man lyst til at skamfere deres ansigter, den næste ønsker man at løfte dem op på gyldne troner”. 

Valget af korsatser sker nogle gange i samarbejde med præsterne, andre gange er det ”det muliges kunst”, hvor Signe Ladehoff finder noget, koret kan magte, og som ikke passer alt for dårligt til dagens tekst. Koret synger meget gerne ”Han kom som en menneskesøn”; den har noget storladent og kraftfuldt over sig, som taler til dem. Præludiet er Signes egen komposition.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.