Anmeldelse - Schlagt sie tot!

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 3, juni 2019, s. 14

Med Luther-salmer som musikalsk grundstof

Uropførelse af Bo Holtens Luther-opera i Malmø

Så lykkedes det endelig at få uropført Bo Holtens Luther-opera Schlagt sie tot!, og det viste sig i den grad at være værd at vente på.

Den blev oprindelig bestilt til opførelse i reformationsjubilæums-året 2017, men det projekt faldt til jorden af økonomiske grunde, og så stod Holten med et halvfærdigt værk. Det lykkedes dog at få opført 1. akt semikoncertant i Aarhus (anmeldt i OB juli 2017), men først i maj i år fik det færdige værk sin sceniske uropførelse i Malmø under publikums store begejstring.

Forestillingen handler om Luthers liv og tid, fra reformationens begyndelse til den urolige tid efter hans død. De medvirkende er alle historiske personer, men også folkemængden spiller en stor rolle i en række korscener. En række af de berømte episoder i Luthers liv er med: Rigsdagen i Worms, afbrændingen af pavens bandbulle, ægteskabet med Katharina von Bora og bordtalerne i klosterstuen i Wittenberg.

Eva Sommersted Holtens libretto tegner et moderne Luther-portræt, der lægger vægt på hans historiske betydning og sammensatte menneskelige egenskaber, mindre på hans teologi.  I operaen fremstår Luther som en mand med mange modsætninger, et karismatisk, kunstnerisk anlagt geni, kærlig og musikelskende, men også vred og opfarende, maniodepressiv og med alderen med tendens til alkoholisme. Hans berygtede opfordring til de tyske fyrster om at slå bondeoprøret ned slutter første akt, og har givet operaen sin titel: Schlagt sie tot! Den samme Luther holder i begyndelsen af anden akt en smuk og passioneret tale om musikkens livgivende kraft. Han bryder voldsomt med gamle venner og medkæmpere, men får kam til sit sparsomme hår, da han møder den tidligere nonne Katharina von Bora, som lærer ham hvad kvinder og ægteskab er for noget.

I det hele taget bliver kvinderne opgraderet i så høj grad det er muligt i denne mandsdominerede historie. Maleren Lucas Cranachs kone Barbara overtager scenen efter Luthers død, hvor kejserens tropper har indtaget Wittenberg, og alt er kaos. Her er det hende der formulerer de afsluttende visdomsord, at nej, alt er ikke tabt, vi har forandret verden.  Det er en libretto, der giver fremragende muligheder for musikken.

Bo Holten bruger det store musikalske udtræk med kor, solister og orkester suverænt. Man mærker den erfarne komponists og dirigents håndelag, alt er lagt til rette for sangere og musikere så de kan udfolde sig bedst muligt. Det nye og anderledes i denne opera er, at den helt igennem har Luther-salmer som musikalsk grundstof. Hele det to en halv time lange forløb er bygget op af elementer fra koralmelodierne, med Nu fryde sig hver kristen mand og Af dybsens nød som de hyppigst forekommende.  Somme tider er det meget tydeligt, andre gange splittet op i små motiver og kastet rundt i manegen i et spændende og stærkt afvekslende forløb. På skift lyrisk, dramatisk, humoristisk og dansant.

Som Holten selv er inde på i programmet, betyder salmemelodiernes stærke egen signalværdi , at orkestermusikken ikke så meget reflekterer det der bliver sunget, men lægger grundkarakteren for forløbet og nuancerer det i sit eget parallelle univers. Man kunne næsten fristes til at tale om en stor, fri koralfantasi der ledsager dramaet på scenen. Det har man ikke oplevet før, og det giver værket en helt speciel dimension.

Forestillingen hjælpes godt på vej af Peder Oskarsons kompetente iscenesættelse, og ikke mindst den meget smukke scenografi og kostumer af Peter Holm, der lægger sig tæt op ad de historiske billeder, men også kommenterer og fortolker handlingen.

Sangere, kor, orkester og dirigenten Patrik Ringborg var alle på et fint niveau. I den noble baryton Dietrich Henschels fortolkning var det nok især Luthers menneskelige varme der kom frem. En mere dramatisk stemme havde nok givet operaen en anden drejning. Det kunne være spændende at opleve, måske på en af de mange tyske operascener. Både emnet og sproget lægger op til det.

Bo Holten: Schlagt sie tot! Opera i 2 akter, libretto Eva Sommersted Holten. Tysk oversættelse Jana Hallberg. Iscenesættelse: Peder Oskarson. Dirigent: Patrik Ringborg. Luther: Dietrich Henschel, Melanchton: Thomas Volle, Spalatin: Jakob Högström, Frederik den Vise: Bengt Krantz, Lucas Cranach: Reinhard Hagen, Barbara Cranach: Inger Dam-Jensen, Katharina von Bora: Emma Lyrén. Malmø operakor og orkester.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.