Introitus - Leif Kayser 100 år

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 2, april 2019, s. 2

Musiklivet kan godt lide jubilæer og runde fødselsdage, også selv om der let kan gå automatreaktion i det. At runde år er, som en klog mand engang påpegede, ikke nogen personlig fortjeneste. Men jubilæumsomtaler kan dog give mening, når de giver mulighed for at drage personer frem, der ufortjent er kommet til at stå i skyggen. Det gælder i høj trad for komponisten Leif Kayser, der blev født 13. juni 1919 og i år ville være fyldt 100 år. Han hører til de mest markante danske orgelkomponister i det 20. århundrede, men ser man på antallet af opførelser og indspilninger af hans musik er det forsvindende lille, og noderne selv har indtil for nylig været svære at få fat på.

Det sidste er der blevet lavet om på med den store nye samlede udgivelse af Kaysers orgelværker i 15 bind på Edition S. En af drivkræfterne bag udgivelsen, Jørgen Ellegård Frederiksen, fortæller i dette nummer om det meget omfattende arbejde der ligger bag. Kayser udgav selv sine værker i fint håndskrevne udgivelser, men gjorde ikke meget for at udbrede kendskabet til dem, og for det meste lå noderne uspillede hen i hans kælder. Tilmed lagde han sten i vejen for potentielle opførelser ved at benytte C-nøgler i rigt mål.

En kreds af dedikerede mennesker har samlet det store materiale og transskriberet en lang række af satserne, så alle de besværlige C-nøgler er blevet erstattet af F- og G-nøgler. Frem for alt åbner udgivelsen på Edition·S for at alle og enhver kan skaffe sig noderne. Med genudgivelsen af noderne kan man håbe på at Kaysers værker vil blive spillet noget mere, også i udlandet.

Og hvordan er Kaysers musik så? Det kommer Leif Kaysers elev, komponisten Niels la Cour, ind på i sin grundige analyse af orgelværket Toccata sopra Ave Maria, skrevet til DOKS’ 75-års jubilæum i 1980. Her karakteriserer han Kaysers tonesprog som ”ikke atonalt, men fritonalt, hvor såvel Hindemith som romantisk og nyere fransk orgelmusik fornemmes et sted ude i baggrunden som mulig inspiration”. Det kan virke lidt ”nørdet” at bruge så meget plads i bladet på en analyse af et enkelt orgelstykke, men undertegnedes erfaring har været, at analysen kan bruges som indgang til Kaysers musik generelt. Man får meget at vide om hans teknik og musikalske tankegang, herunder brugen af den gregorianske cantus firmus.

Ved DOKS’ årskursus i Køge i begyndelsen af maj bliver der lejlighed til at høre meget mere musik af 100-årsfødselaren Leif Kayser.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.