DOKS'en ud af boksen - Aeji choi

Skrevet af Mikael Garnæs.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 2, april 2019, s. 24

Man må ikke glemme kunstnerdelen

Aeji Choi om at være verdensborger og organist i den danske folkekirke

Lige fra sin barndom, hvor hun voksede op i en katolsk familie i Korea, vidste Aeji Choi at hun ville være organist.

Det var i begyndelsen det spændende, at man spiller både med hænder og fødder der tiltrak hende, men i høj grad også klangen af orglet. ”Meget tidligt lærte jeg at spille klaver, men som 18-årig blev jeg optaget på universitetet, og først her fik jeg egentlig orgelundervisning. På det tidspunkt var det meget eksotisk at studere orgel i Korea. Da jeg var færdig, ville jeg se verden og tog til Tyskland. Her studerede jeg hos den ungarske orgelprofessor Zsigmond Szathmáry i Freiburg, en stor kunstner, til mit held. Jeg blev i Tyskland i 8 år.” Man kan ikke undgå at blive påvirket af sin lærer, og Aeji fik en grundig undervisning hos Szathmáry især i det tyske romantiske repertoire og ny musik, samtidig med at hun havde et embede i den lille by St. Peter i Schwarzwald. ”Der var en fantastisk barokkirke med et stort 50-stemmers Klais-orgel og et lille Späth-orgel. Jeg havde et dejligt organistliv, simpelt og uden familiære forpligtelser og med masser af tid til mig selv.”

I 2002 kom Aeji for første gang til Danmark som Erasmus-udvekslingsstudent og studerede 1 år hos Hans Fagius på konservatoriet i København. Efter at have afsluttet ”Konzertexamen” i Tyskland i 2004 vendte hun tilbage og tog en ”dansk” organistuddannede på DKDM. ”Danmark var en anderledes oplevelse for mig. Jeg var overrasket over de mange cykler, og over at det blæste hele tiden. Sammenlignet med Tyskland var orgellandskabet lidt kedeligt og ensartet – enten Marcussen eller Frobenius. I Tyskland er der mange flere orgelbyggere, store og små, gode såvel som dårlige. Til gengæld var det dejligt, at kirkerne er opvarmede om vinteren, og jeg syntes at liturgien og salmerne var spændende, og overraskende tæt på den katolske lyd og kernesalmerne, jeg kendte fra Tyskland. I modsætning hertil er den protestantiske kirkemusik i Korea stærkt amerikansk påvirket.”

Efter tre organistuddannelser fra tre forskellige lande besluttede Aeji sig til at blive i Danmark og stiftede familie. Hun blev først ansat ved Jakobskirken i Roskilde og fra 2011 i Sankt Thomas Kirke på Frederiksberg. Hun er katolik, men har ingen problemer med at arbejde i en protestantisk kirke. Den kristne kultur er mere afgørende end konfessionen, siger hun.

Aeji Choi underviser på Sjællands Kirkemusikskole. ”Jeg har lærerkarakteren i blodet. Man skal sørge for fødekæden. Vi har en forpligtelse til at udbrede kendskabet til orglet som instrument.”

Hun prøver at holde fast på det at være musiker, selvom organisthvervet i Danmark også er et embedsmandsliv, der har mange administrative sider. Man må ikke glemme kunstnerdelen, siger hun.

”Danskerne har en holdning til det sociale, som jeg godt kan lide. Et eksempel: Jeg akkompagnerer konservatoriets børnekor og oplever her, hvordan forældrene tager initiativer og laver fælles arrangementer.  I Korea og Tyskland ville den slags ikke forekomme. Der er alting mere hierarkisk opbygget med en chef, der bestemmer. Men til syvende og sidst tænker jeg ikke så meget på, at jeg er koreaner. Jeg er verdensborger, musiker og organist.”

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.