Pilates: Farvel, smerter!

Skrevet af Ulla Kjærsgaard.

af Ulla Kjærsgaard, organistassistent ved Nr. Tranders Kirke

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2019, s. 8

Året 2011 var et skelsættende år for mig. Jeg blev tilfældigt lokket til at spille til en højmesse i den lokale kirke, skønt jeg aldrig havde bænket mig foran et orgel. Med en universitetsuddannelse i musik i baghånden skulle jeg i en sen alder mestre et orgel, som udover at være et svært instrument at betjene også gav andre udfordringer.

Ved et orgel skal kroppen nemlig tilpasses instrumentet, og ikke omvendt. Orgelbænken var hård, jeg skulle sænke hovedet og blikket akavet for at læse noderne. Min lænd blev unødigt krummet for at nå manualet, og jeg fik smerter i ryggen, jeg aldrig før havde kendt til.
Siden mit første møde med orgelbænken har jeg siddet foran flere forskellige orgler, og hver gang har arbejdsstillingen været en udfordring. Alligevel var det en selvfølge, at jeg tilmeldte mig PO-uddannelsen.

Op til eksamen fik jeg en knude under højre skulderblad, og denne måtte fjernes for at nå mit mål om et eksamensbevis.
Vejen til PO var med mange smerter til følge, men det lykkedes.

Træning og atter træning

Udover mit nuværende job som organistassistent i Nr. Tranders Kirke, hvor jeg blev ansat efter eksamen, har jeg mit eget lille firma. Firmaet hedder Pilates Aalborg, og her har vi siden 2007 beskæftiget os med mennesker, som ønsker et liv uden smerter og som vil have en mere personlig vejledning indenfor træning – og især holdningsvejledning. Pilates Aalborg drives sammen med to dygtige fysioterapeuter, og vi har hjulpet mange mennesker, som ønsker en smertefri tilværelse.

Den viden jeg har om holdning, vejrtrækning samt dét at kroppen hænger sammen i netværk, har hjulpet mig hver gang, jeg har sat mig bag et orgel. Når jeg spiller, er mit vigtigste våben mod smerter øget opmærksomhed om min holdning og min vejrtrækning. Dette er selvfølgelig suppleret med forudgående og regelmæssig træning.

Optimal holdning

Når du sidder på orgelbænken skal du sidde rank som en støtte, for at arme og ben kan arbejde i alle retninger. Du skal holde fokus og være koncentreret. Du skal sidde på toppen af dine sædeknuder, skuldrene skal sænkes, hovedet skal holdes rank og du skal tænke dig højere, end du er. Længden i kroppen øges ved at trække hagen en smule ind. Træk vejret optimalt for at give plads til bevægelse. Holder du vejret unødigt, nedsætter du bevægelsesfriheden i kroppen radikalt.

Forestil dig, at sædeknuderne er rødderne på et træ, at kroppen er selve træets stamme og at hovedet rækker op som træets krone. Fra denne stilling kan arme og ben fungere som lette kviste med god bevægelsesfrihed.

Denne holdning forudsætter, at ryg og mave skal være stabile og stærke på samme tid, mens skuldre og hofter skal være smidige.

Du skal derfor BÅDE træne dig stærk, stabil og smidig. Især din smidighed i hofterne er afgørende. Hoftebøjerne er på konstant overarbejde når du bruger pedalerne, disse ”trækker” unødigt i din lænd, da lænd og hofte er forbundet med hinanden.

Et arbejdsliv uden smerter

Når først smerterne indfinder sig i kroppen, kan du være sikker på, de finder dig igen. Selvom du måske har været på besøg hos din fysioterapeut eller kiropraktor, er det som regel blot en midlertidig lindring.

Hvis du er en af dem, som døjer med arbejdsrelaterede smerter, skal du dog ikke fortvivle, for der er hjælp at hente med regelmæssig træning.

For mit eget vedkommende var jeg så heldig, at jeg selv kunne finde lindrende og smertenedsættende øvelser, men det er langt fra alle, der har den mulighed.Du kan gøre meget hjemme på stuegulvet, alternativt find et godt træningssted, som ikke kun tilbyder styrketræning – din bevægelighed er lige så afgørende for et langt liv på orgelbænken som din styrke.

Øvelser på nettet

Jeg har udvalgt nogle meget nemme øvelser, som du finder på DOKS’ hjemmeside. Her er vedlagt billeder samt nøje beskrivelser af et par gode mobilitets- og stabilitetsøvelser.

Husk endvidere at styrketræne. Du finder nemt et par styrkeøvelser for ryg og mave som supplement i dit lokale træningscenter.

God fornøjelse!

For øvelser, se: Supplementsartikler under Medlemssiden+ på www.doks.dk

 

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.