Om Alexanderteknik – og værdien af en god kropskoordination

Skrevet af Carsten Bagge Mølholm.

Se artiklen, som den blev trykt i Organistbladet nr. 1, februar 2019, s. 10

Af Carsten Bagge Mølholm, organist, korleder og lærer i Alexanderteknik

I begyndelsen af 1981 bestod jeg som 21-årig optagelsesprøven til den kirkemusikalske uddannelse på DKDM og startede derinde senere samme år.

Før optagelsesprøven havde jeg kun spillet orgel i ca. 5 måneder. Til gengæld havde jeg fået klaverundervisning hos en elskelig, men ikke særlig metodisk, kvindelig lærer siden 9 års-alderen.

Almindeligt ubehag ved at være et ungt menneske plus en - ud fra et kropsligt synspunkt - dårlig klaverteknik manifesterede sig som en hyppig hovedpine. Jeg spiste hovedpinepiller måske 3 gange om ugen.

På konservatoriet fik jeg en klaverlærer, Karen Levinsen, som blev opmærksom på min generelt dårlige kropsbrug - på alle billeder før 1982 er jeg duknakket og med skuldrene trukket op til ørene. Hun anbefalede mig at tage lektioner hos en lærer, Joseph Artzi, som underviste i en disciplin, der kaldtes Alexanderteknik (efter navnet på den australske skuespiller, som udtænkte teknikken).

Undervisningen i Alexanderteknik medførte i løbet af et par måneder at min hovedpine forsvandt og skuldrene faldt ned på plads, hvor de hører hjemme. En fantastisk fornemmelse, jeg blev to centimeter højere og min generelle kropsbrug blev bedre.

Senere i livet, fra 1997 til 2000, valgte jeg så at tage uddannelsen på 1600 timer som lærer i Alexanderteknik, samtidig med at jeg passede mit fuldtidsjob som organist og korleder ved Frederiksholm kirke i København.

Alexanderteknik tager udgangspunkt i en kropsforståelse, hvor relationen mellem hoved-hals-nakke-området og resten af kroppen er altafgørende. Kroppen "kortslutter", hvis man spænder unødigt i hoved-hals-nakke-regionen. Man taler om "den primære styring"(primary control) som forudsætning for al god kropsbrug: en slags indre besked om "at slippe spændingerne i nakken, så hovedet kan gå frem og op, og ryggen forlænges og blive bred".

Man oplæres i en kropslig parathed (awareness in action), som rummer en helhedsoplevelse af kroppen, hvilket ikke er det samme som koncentration.
Man lærer at blive opmærksom på sine dårlige vaner, sit misbrug af kroppen - både forkerte spændingsmønstre, forkert konkret brug af kroppen og forkert vurderingssans. Forkert vurderingssans er misforholdet mellem den måde vi tror, at vi bruger kroppen på, og så den måde vi rent faktisk bruger kroppen på, som ofte er karakteriseret ved misbrug af forskellig art.

De to vigtigste begreber i Alexanderteknikkens måde at arbejde med kroppen på er "hæmning"(inhibition) og at "sende retninger"(directions).

Inhibition betyder at stoppe op, at bremse en handling før det gamle misbrugsmønster sætter ind.

Directions - at sende retninger - betyder, at man sender impulser, beskeder ud i kroppen, gennemgår kroppen i tanken, så primary control bringes til at fungere - man tænker forlængelse i retninger væk fra leddene og op gennem rygsøjlen. At lære Alexanderteknik kræver undervisning af en uddannet lærer, - regn med 15-20 lektioner til en start. Der er tale om eneundervisning, hver lektion varer ca. 30 minutter. Prisen er i omegnen af 450,- kr. pr. lektion.

De fleste oplever Alexanderteknik som afspændende, afslappende - fordi de fleste har en i forskellig grader forkert daglig brug af deres krop (når de går, sidder, ligger, cykler, spiller orgel, børster tænder osv.) Eleven "lever af" Alexanderlærerens lavere kropslige spændingsgrad. Alexanderteknik handler om kropskoordination. Alexanderteknik styrker rygsøjlen, hvad alle organister har gavn af, og mindsker det generelle slid på leddene.

Der findes beskrivelser af J.S. Bach ved orglet og W.A. Mozart ved hammerflyglet, som samstemmende siger, at de sad fuldstændig roligt, naturligt ranke og med brug af absolut minimale bevægelser, når de spillede.
Vær sikker på, at de også var afspændte i nakke-hals området!

 

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.