Stærk ny Luther-opera

Skrevet af Poul Søndergaard Jacobsen.

Uropførelse af 1. akt af Bo Holten: ”Schlag sie tot”, Aarhus Musikhus d. 20. maj 2017

Bo Holtens ”Luther-opera” med titlen ”Schlag sie tot” har haft en skæbne, som i sig selv kunne lyde som udkastet til et ganske spændende drama. Først var der store planer om Det Kgl. Teater og en opførelse i Tyskland, men så sprang Det Kgl. Teater fra, og så sprang også de tyske støtter fra, og økonomien faldt sammen. Men ved hjælp af ihærdige ildsjæle og velvillige fonde kom operaens første akt alligevel til opførelse.

Endog med nogle af de største solistnavne Danmark kan mønstre, og med Aarhus Symfoniorkester og komponisten ved battonen. Det var i sig selv en historie værd, men her skal der bare fokuseres på koncerten.

Jeg havde set den i møde med nogen skepsis: Var det muligt at lave et kunstnerisk udtryk indenfor den stramme bestillingsramme, at det skulle være en opera der fortalte om Luthers liv og tid, og koncentrerede sig om hans og de øvrige karakterers personlighed og mellemmenneskelige relationer? Jeg kendte på forhånd Bo Holten fra Ars Nova og de mange skønne korarrangementer med finurlig mangestemmighed og ”lækre satser” … men en hel opera og et fuldt symfoniorkester? Det gik snart op for mig, at musikken havde et tæt trådværk af Luthers melodier vævet ind i satsen. Hele tiden. Kunne det holde? Ville det blive irrelevant ”namedropping”? En overdosis af hensigter og gode intentioner uden vedkommenhed og formidlingsevne?

Halvanden time ude på kanten af stolen gjorde min skepsis til skamme. Og da bifaldet gjaldede (ja, gjaldede, for folk var virkelig begejstrede og glade), stod Holten diskret og fremhævede solisterne, korene (Den Jyske Operas Kor og Gaia), librettist Eva Sommestad Holten og orkestermusikerne. Og velfortjent. Alle havde fortjent bifaldet, men mine øjne hvilede på Bo Holten. Jeg var dybt overrasket over, at jeg ikke kendte mere til ham som komponist. Hans musik er energisk, effektiv, dramatisk, humoristisk, legende (også med flere stilarter) og levende. Melodisk var musikken selvfølgelig præget af salmemelodierne (Af dybsens nød, Vor Fader udi Himmerig, Nu fryde sig hver kristen mand, Ak Gud fra himlen se herned m.fl.), rytmisk var satsen overraskende og spændstig, vekslende mellem komplicerede rytmestrukturer og dansante renæssance-rytmer, og det akkordiske materiale var i sig selv så bredt og varieret, velskrevet og velklingende i orkesteret, i samspillet mellem orkester og sangere, i det store og i det små, i det dramatisk eksponerede og i det mere kulisse-dunkle … at jeg efter koncerten gik og tænkte, at få danske komponister kan ryste så mange ”klange” og akkorder ud af ærmet som Holten.

Operaen opførtes scenisk-koncertant. Sangerne havde ikke mange meter at gøre godt med, men et ansigt kan man jo altid bruge. Og et par hurtige meter til siden og tilbage. Og storskærmen over alle medvirkende, som viste både tekst og billeder, var også overraskende medlevende. Og jeg hader skærme som formidlingsmedie, med mindre det gøres som selvstændig kunstnerisk udtryk. Det kan man ikke helt sige om skærmen her. Den var trods alt mest til for at vi skulle kunne læse teksten og følge med i operaens afsnit uden at få forklaret noget ved kulisseskift og lyssætninger etc., og der fungerede den upåklageligt. Med pil op. Korene deltog med en bemærkelsesværdig indsats, både som kor og ved flere solistiske præstationer af stor sikkerhed. Desuden bidrog de, ved simple virkemidler, til det sceniske. De stod snart her og snart der, snart var de stinkende fiskekoner og snart nonner i bøn.

Solisterne sang kort og godt fantastisk. Det var efter danske forhold en sand stjerneparade.

Bo Holten dirigerer Aarhus Symfoniorkester i den koncertante opførelse af Luther-operaen ”Schlag sie tot”. Foto: Melissa Bach Yildirim, AU Foto.

Men Holten. Han var dagens renæssance-mand. Han formåede at udrede så mange detaljer uden at tabe helheden. Han formåede at rumme de mange referencer til dengang uden at svigte det forpligtende nu. Han lod salmer gemme sig som ”skjulte hints” eller ledemotiver til handlingen for dem der søgte, uden at det var nonsens for dem der ikke fandt melodien. Og så dirigerede han altså i 1½ time uden at miste fremdrift og drama. Han har virkelig formidlet en fortælling med mange aspekter og historiske fakta og teologiske forventninger og kunstneriske krav som en personlig troværdig musikalsk beretning der var vedkommende og stærk.

Mange bliver takket i et sådant jubilæumsår og med sådanne store arrangementer. Dette kan ikke andet end blive en hyldest til Holten. Tillykke!

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.