Anmeldelse - Inspirerende Luther-motetter

Skrevet af Morten Bech.

Lasse Toft Eriksen: 17 Luther-motetter for blandet kor a cappella. Forlaget Mixtur. Vejl. pris kr. 149,-

Når vejen en sommerdag går ud i det danske land, sker det ikke sjældent, at man passerer en gårdbutik, hvor man kan erhverve sig lækkerier, der blandt andet kan være baseret på egen avl af nyttehaven. Det kan være varer, som måske endda er unikke for netop denne producent, hvor den lokale køberskare kører derfra med et smil om munden, for hvor er det heldigt, at netop vores lokalområde har sådan et dejligt foretagende.


Sådan tænker jeg det må være, at komme forbi Treenighedskirken en søndag, hvor to generationer af organister har dyrket den egen avl mere end vanligt er. Først Per Günther med sine talrige orgel- og korudgivelser i eget navn, og de senere år Lasse Toft Eriksen med hans sidetilknytning til Forlaget Mixtur, der sender den ene fine nodeudgivelse på banen efter den anden.
Med nærværende udgivelse er det blevet tid til Lasse Toft Eriksens 17 Luther-motetter, som er selvstændige kompositioner med udgangspunkt i Luthertekster og -melodier. Hæftet er i et dejligt, håndterligt B5-format, altså lidt mindre end A4, og selvom der foruden de 17 satser er et fyldigt forord og en del noter vedrørende salmerne og oversættelserne fremstår hæftet meget handy. Nodesatsen er tydelig og i en rigtig god størrelse, samtidig med at opsætningen udnytter sidestørrelsen optimalt.
Satsernes anvendelighed med et almindeligt blandet kor er helt i top, da alle satser holder sig til SATB (uden divisi), en enkelt sats er trestemmig og ellers er trestemmighed med som variation. I en gudstjenstlig sammenhæng vil de fleste finde satsernes individuelle varighed på mellem et og to minutter ideel.
Det tekstlige og melodiske materiale er dels dét vi alle sammen kender til i forvejen: ”Nu fryde sig hver kristen mand”, ”Nu bede vi den Helligånd”, ”Vor Gud han er så fast en borg” osv., men også dels mindre kendt stof som fx ”De vises stjerne”, ”Jesus Kristus synden bandt” og ”O hellige Treenighed”.
De fleste satser har en generelt homofon opbygning med forskellige variationer af sættemåden. Når man hører musikken, refererer den i høj grad til reformationstidens vokalstil, samtidig med at den klinger både karskt, minimalistisk og faktisk ret unikt. Den måde, hvorpå Lasse Toft Eriksen søger at blæse liv i de gamle forlæg, giver utrolig god mening - det at udnytte både renæssancens rytmicitet og klangskønhed i en moderne kontekst. Dette er selvsagt forsøgt talrige gange af mange andre komponister, men her virker det indlysende rigtigt - og ægte.
Satserne er generelt skrevet, så de ligger rigtig godt for de respektive stemmer, samtidig med at der er kælet for stemmeføringen med trinvis bevægelse (undtagen i ”Kom, Helligånd, Gud Herre from”, hvor tonegentagelsen bliver en del af det minimalistiske udtryk).
Højdepunkterne i hæftet er for mig ”De vises stjerne”, som er en ”stjerneklar” meditation, der har noget af det samme lækre svæv, som vi finder i la Cours ”Fred hviler over land og by”, ”Gud, vor Fader, stå os bi” som er en fugerende sats i KTK-format svøbt i Toft Eriksen-klæder samt ”Kom, Helligånd, Gud Herre
from”, der med cantus firmus (gemt) i tenoren er en korkoral med stor minimalistisk og ekspressiv klangskønhed.
Hos mig er hæftet landet på et tørt sted: Der er masser af nyt all-round-stof på dansk til forskellige tider af kirkeåret, satserne er enkle at udføre, og fremfor alt kommer de med et genuint, nyt musikalsk udtryk til gudstjenesten. Lasse Toft Eriksen kan sit håndværk og satserne fremstår inspirerede og unikke. Jeg glæder mig til at bruge musikken!

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.