Anmeldelse - Nye salmer, der lyder som salmer

Skrevet af Mads Damlund.

Carina Wøhlk og Hans Ole Thers: Salmeskat 2. 30 nye danske salmer for sang med orgel- eller klaverakkompagnement / for blandet kor a cappella. Wilhelm Hansen Musikforlag WH32779

Salmeskat 2 er efterfølgeren til Salmeskat, som blev udgivet i 2011. Salmerne har tekster af sognepræst Carina Wøhlk, tidligere AIDS-præst ved Helligåndskirken i København (siden 2015 præst ved Frederiksværk–Vinderød sogn), og musik af Hans Ole Thers, som er organist samme sted.

Publikationen rummer meget praktisk både et hæfte med salmerne med akkompagnement, et hæfte med melodierne udsat for SATB-kor, samt en cd med Helligåndskirkens kor. Samlingen har forskellige temaer – kirkeåret, salmer til specifikke læsninger, gudstjenesten, årets gang, og diverse temaer som bl.a. reformationen og kirkens orgel.

I forordet nævnes at salmerne skal måles på deres brugsværdi og slidstyrke. Hvad angår brugsværdi, tror jeg at Hans Ole Thers´ melodier vil være lette at gå til for de fleste. Her er en sikker melodisk sans og ofte en spændende harmonik til at krydre satsen. Guldalderen er meget nærværende, og mange af satserne kunne være skrevet af Hartmann eller Weyse. Det er faktisk en hel tidsrejse at høre det klangskønne kor på cd'en akkompagneret af Helligåndskirkens romantiske orgel. Selvom det nogle gange nærmer sig stiløvelsen er det fint håndværk, og der er retfærdigvis også salmer med et mere modernistisk præg.

Teksterne er også stærkt inspireret af fordums tider, men med mindre selvstændigt præg. Sproget mangler ofte præcision og flyvehøjde, og bryder kun sjældent væk fra at mime allerede etableret kirkelingo. Mest markant i børnesalmen Du seje Superheltegud, hvor sproget tillempes lidt med f.eks. ”godhedsgok i nøden”, ret op og ned ad ”knytter kærlighedens bånd” og ”påskemorgens rødmelys”.

Det er pudsigt, at nutiden er så fraværende, når nu Helligåndskirken ligger midt på Københavns gågade. Samlingen har en enkelt bysalme, hvor ordene ”cykelklokker” og ”hverdagspuls” optræder, men ellers er der mest blomster, som i Hvidtjørne i næseboret, Lysegrønt løv, Valmuer vajer i hvede, Mælkebøtter og mælkeveje. Mon ikke Carina Wøhlk som forhenværende AIDS-præst har haft meget mere kontakt til storbylivet, end det fremgår her?

Det må være op til den enkelte hvorvidt man synes nye salmer helst skal ”lyde som salmer”, eller skal sige noget nyt og usagt. Salmeskat 2 gør nok mere det første end det sidste.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.