Anmeldelse - Meditativ orgelmusik

Skrevet af Morten Ladehoff.

 

Flemming Chr. Hansen: In Lumine Domini. Flemming Chr. Hansen, Allen-orglet i Sakskøbing Kirke. 3 cd’er. HCD 1078-80. Noderne kan frit downloades på www.giflerne.dk

 

 

Organist og komponist Flemming Chr. Hansen har skrevet og indspillet en samling af 10 suiter under titlen In Lumine Domini.

 

 

Suiterne er komponeret med det mål for øje, at de egner sig til brug i meditative gudstjenester i folkekirken.

 

Hver suite har 4 satser med betegnelserne Forsamlingsmusik, Præludium, Mosaik og Postludium. Musikken har således en klart defineret funktion og form, og hele projektet fremstår meget gennemtænkt.

 

Efter en første overfladisk gennemlytning virker musikken lidt kedsommelig og ufarlig - der er noget behagesygt ved den gennemgående poppede tone og naivistiske simplicitet. Men efter et nærmere bekendtskab åbenbares der glimt af noget ret fint og særegent, hvilket giver en lyst til at dykke dybere ned i værket.    

 

Musikken er overvejende diatonisk-modal. Altså forstået på den måde, at den diatoniske skala bruges på en fri måde, hvor de klassiske affinitets-lovmæssigheder ikke nødvendigvis overholdes. Men FCH bruger generelt en bred og varieret palet af både tonemateriale og kompositionsteknikker. Og noget af det fine er, at hver suite har sin egen karakter, og at der er en æstetisk sammenhæng de 4 satser imellem. Enkelhed og ro er nok de begreber, der først springer i ørerne ved mødet med musikken. Den er teknisk overkommelig og hører til i den lette ende af repertoiret, hvilket jo er et plus på gudstjenesteegnethedskontoen.

 

Som jeg forstår det (fra cd’ens forord), er projektet ikke opstået ud fra en indre kunstnerisk nødvendighed, men snarere ud fra en pragmatisk nødvendighed. Altså en helt lavpraktisk mangel på en bestemt slags musik. Dette motiv kan jo være ligeså ædelt som ethvert andet og (med historien som bevis) sagtens resultere i god musik.

 

Om der er substans nok i alle kompositionerne til at retfærdiggøre 3 cd’ers musik, kan man dog nok betvivle. I hvert fald er det ikke ophidsende interessant lytning fra ende til anden.

 

Men måske er det netop forkert at vurdere musikken på om den er interessant eller ej. For er sagen ikke den, at meditativ musik, for at leve op til sin funktion, ikke må være alt for interessant? Man kunne jo mene at musikkens opgave i en meditationsgudstjeneste er blot at være et behageligt lydtapet, der maner til ro og kontemplation. Og hvis musikken er interessant i traditionel forstand, kræver den netop lytterens opmærksomhed, hvorved det meditative rum bliver forstyrret.

 

 

Det er med andre ord vanskeligt at anmelde et projekt som dette, for hvad er succeskriteriet? Hvis det er at skabe en musik, der først og fremmest fungerer i kraft af sin funktionalitet uden nødvendigvis at være opsigtsvækkende eller nytænkende, må projektet siges at være lykkedes. 

 

 

FCH har begået et omfattende og gennemført værk og hermed sat fokus på det ukendte terræn, som meditationsmusikken befinder sig på i Danmark.

 

 

 

 

 

 

 

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.