Klumme

Skrevet af Mikael Garnæs.

mikaelgarnaesAt få budskabet ud

 

Det Kongelige Teater har gjort det længe. Hvert år efter sommerferien har man givet gratis koncerter under åben himmel, både i København og på Skamlingsbanken, hvor folk med medbragte madpakker kunne sidde og nyde operaarier i det fri. Det har ført til, at mange efterfølgende har været en tur i teatret for at opleve den angiveligt så elitære kunstart opera i levende live.

 

Det var derfor en oplagt god ide at indlede Aarhus Symfoniske Orgelfestival med en tilsvarende udadvendt gestus: lyden af Domkirkens store orgel blev transmitteret ”live” ud på Bispetorv på storskærm og med højtalere. Som Anders Gaden fortæller i sin reportage fra festivalen, var det en stor publikumssucces. Folk på cafébesøg og på indkøb blev i stort tal lokket ind i kirken for at opleve musikken og rummet, og man hørte bemærkninger som ”Det er faktisk første gang, jeg er inde i kirken. Det er imponerende, jeg kunne sagtens finde på at gå til en orgelkoncert.”

 

Hvis budskabet om, at kirke- og orgelmusik har noget på hjerte, skal ud til en bredere kreds end de traditionelt interesserede, er det den slags initiativer der skal til. Når de ikke kirkevante udsættes for generøse musikoplevelser af høj kvalitet, er chancen for aha-oplevelser til stede. Man ved ikke hvad man mangler før man oplever det. Det kræver naturligvis overskud af arrangørerne at lave den slags udadvendte og utraditionelle initiativer. Men vi ved jo, at spreder man sæden tilstrækkeligt bredt, vil noget af den falde på frugtbar jord.

 

Måske det kan give inspiration til andre her i julemåneden, hvor lydhørheden for kirkemusikken plejer at være ekstra stor?

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.