Fem skønne orgeldage i Aarhus

Skrevet af Anders Gaden, Michael Rosenfeldt.

Aarhus Symfoniske Orgelfestival afholdt for tredje gang

David Briggs i HelligaandskirkenAnders Gaden 2Af Anders Gaden

 

Fra onsdag den 29. oktober til søndag den 2. november inviterede Aarhus Symfoniorkester, Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus Domkirke, Vor Frue Kirke, Helligåndskirken i Aarhus og Mariager Kirke igen til orgelfestival.

 

Baggrunden er, at der i de sidste fem år er blevet omfattende investeret i nye orgler i Østjylland med Mariager Kirkes Aubertin-orgel og Klais-orglet i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, begge i 2010, Helligåndskirkens Allen-hybrid orgel i 2012 og senest i 2013 med et nyt Eule-orgel på Det Jyske Musikkonservatorium.

 

Med den store spændvidde der er i disse meget forskellige instrumenter og deres placering i forskellige rum og sammenhænge, synes jeg der er basis for en festival der præsenterer orgelmusik på mange måder. Her er et lille udsnit af oplevelserne i de fem dage.

 

Utraditionel optakt

Som optakt til festivalen, og for at sætte yderligere fokus på arrangementet, bragte man Domkirkens orgel ud på Bispetorv på storskærm og med højtalere. Ideen var at bringe folk fra gaden ind i kirken og opleve det utrolige, orgelmusikken i kirkerummet kan gøre ved os. Og den udfordring lykkedes helt fantastisk. Se filmen på YouTube på denne adresse: http://www.youtube.com/watch?v=9icfTIPFsfg

 

Koncerter

Åbningskoncerten løb af stabelen i Mariager Kirke med Mattias Wager ved orglet. Wager er siden 2011 domorganist ved Storkyrkan i Stockholm og er bl.a. kendt som en fremragende improvisator. Han afsluttede da også koncerten med en imponerende improvisation efter et program med både Bach og nyere komponister som Sven-David Sandström og Gustaf Bjarnegård.

 

Symfoniorkestret åbnede for deres del festivalen med Bo Holtens arrangement af Carl Nielsens Commotio dirigeret af Ari Rasilainen, efterfulgt af Svend Hvidtfeldt Nielsens til lejligheden komponerede Toccata for orgel og symfoniorkester.

 

Holtens arrangement fungerede smukt, og det var fint at høre Commotio på den måde. I Toccataen var det Svend Hvidtfeldt Nielsen der selv sad ved orglet, og fornemt ledte os igennem et spændende stykke musik med voldsomme tordenskrald fra orglet til sarte dissonanser og glissader hvor strygerne og orgelet spillede smukt sammen. Komponisten skriver, at det har været interessant at opleve dobbeltrollen som komponist og fortolker: ”Jeg havde ikke tænkt mig, at koncerten skulle være specielt svær. Men det blev den. Det minder mig om alle de gange, musikere har fortalt mig, at min musik er svær, uden at kunne sige præcis, hvordan det skulle ændres, så det ikke var svært. Nu oplever jeg det selv. Ganske få ting har jeg kunnet gøre noget ved. Men det meste er så tæt flettet sammen med musikkens grundstruktur, at der kun er én vej: at bide tænderne sammen og øve”.

 

Orgelsalon og dekadence

Som noget nyt kom konservatoriets nyindkøbte Eule-orgel til at danne rammen om nogle meget stemningsfulde orgelsaloner, hvor Lars Nørremark spillede værker af Wagner, Karg-Elert og Edwin Lemare. Disse afløst af Laura Marie Klindt Nielsens oplæsninger af Oscar Wilde, Baudelaire og Huysmann. Vi i publikum sad ved små cafeborde med cava og absint i glassene og rigeligt med petit fours, mm...

 

Orglets smukke stemmer fyldte rummet på en fin og afbalanceret måde, og hvis man kommer på de kanter, er dette 23-stemmers tre manualers Eule-orgel en visit værd.

 

Mesterkursus med SchoenerMesterkursus og koncerter

Festivalen bød også på et mesterkursus med Christoph Schoener, Skt. Michaelis i Hamburg. Schoener arbejdede med 6 studerende fra musikkonservatoriet, der spillede værker af Liszt, Reger, Mendelssohn, Karg-Elert, Schumann og Guy Bovet. Schoener arbejdede meget med spillernes fysiske holdning og attak under spillet og talte om, hvordan det påvirker fraseringen, og omvendt hvordan en frasering naturligt bør påvirke vores holdning når vi spiller. Desuden blev der talt om. hvordan vi ofte helt automatisk bringer artikulationsvaner og fraseringsteknikker med os fra stilart til stilart når vi spiller. En inspirerende formiddag!

 

Eftermiddagen bød på norsk og fransk musik i Vor Frue Kirke, hvor Inger-Lise Ulsrud var inviteret til at spille Laukviks Passacaglia og Messiaen fra Livre du Saint Sacrement.

 

Schoener spillede koncert om aftenen i Symfonisk Sal med et stort anlagt program, Bachs Kromatisk fantasi og fuga i Regers orgelfassung, ligeledes BWV 720 Ein feste Burg ist unser Gott efterfulgt af Regers fantasi over samme, opus 27. Efter pausen viste Schoener sin sande storform i Liszts Der Heilige Franziskus von Paula auf den Wogen schreitend og Viernes 3. symfoni.

 

Improvisation for fulde gardiner

Fredag aften kl. 22.00 bød Helligåndskirken på improvisationskoncert med den canadiske organist David Briggs, der har base i Toronto 20 uger om året, og resten af tiden turnerer. Han kom flyvende direkte fra St. Petersborg og fløj dagen efter videre til London, hvor han skulle spille koncert. Briggs var meget veloplagt og indledte koncerten med en lille forberedt tale på dansk, ligesom han efter sin rejse gennem forskellige stilpasticher endte med en storladen improvisation a la Ravel over Der er et yndigt land. Koncerten blev belyst af LYSTEK, og det var en stor oplevelse at se, hvordan musik og lys spillede flot sammen den aften.

 

Familiekoncert og franske fristelser

Michael RosenfeldtAf Michael Rosenfeldt

 

Lørdag formiddag bød på familiekoncert i Symfonisk Sal i Musikhuset. Temaet var jordens skabelse. Her kunne skabelsesberetningen opleves på en helt ny måde. Skuespiller Marie Louise Wille genfortalte Første Mosebog, samtidig med at der blev vist kendte som ukendte billeder af blandt andet Rembrandt, Monet og Manet på lærredet over scenen. Dette blev sat i musik af Jakob Stevns-Lorentzen, som improviserede på det store Klais-orgel.

 

Om eftermiddagen slog Aarhus Domkirke dørene op for en sand fransk koncert. Det var den parisiske organist Thierry Escaich, som er titulærorganist ved Saint Étienne du Mont-katedralen, hvor Maurice Duruflé har haft sit virke. Escaich leverede et program bestående af Bach, fransk musik, herunder to af sine egne værker, og derudover improviserede han i tre forskellige stilarter over velkendte danske salmer. En hel del var mødt op trods det skønne efterårsvejr. Der ventede da også publikum en stor, imponerende og fascinerende oplevelse. Det var tydeligt at publikum nærmest holdt vejret, samtidig med at der blev trukket på smilebåndet af bare forbløffelse over hvad mesteren præsterede.

 

Kantategudstjeneste og afslutningskoncert

Søndagen begyndte med kantategudstjeneste i Domkirken. Kantoriet og MIRA-kvartetten med gæster fremførte Bachs kantate nr. 111 Was mein Gott will, das g’scheh allzeit under ledelse af domkantor Carsten Seyer-Hansen. Solistpartierne blev sunget af medlemmer fra kantoriet. Under nadveren blev Mendelssohns Richte mich Gott sunget. Gudstjenesten blev afsluttet af domorganist Kristian Krogsøe, der på det fantastiske hovedorgel spille hele Mendelssohns første orgelsonate i f-mol, som er skrevet over samme melodi som den opførte kantate af Bach.

 

Søndag eftermiddag var der afslutningskoncert i Symfonisk Sal. Det var den tyske tenor Markus Schäfer og professor Ulrik Spang-Hanssen, der her bød på lieder af Schubert, Reger, Brahms og Dvorák. Derudover spilledes også et par soloorgelværker, nemlig to karakterstykker af Dresdner-komponisten Hans Fährmann og Carl Nielsens Commotio. Det var et særdeles velvalgt program og to veloplagte musikere der gik på scenen. Festivalen blev dermed afsluttet på flot vis, med en række af fremragende koncerter, der kunne inspirere enhver!

 

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.