Aarhus Symfoniske Orgelfestival

Aarhus Symfoniske Orgelfestival havde overskriften – ORGEL OG! I dagene 10.-20. november kunne man således opleve orglet som orkesterinstrument, som soloinstrument med symfoniorkester og kammerorkester, som kinoorgel til stumfilm, som intimorgel i saloner med Berlin og Brecht som tema, som orgel sammen med kor og selvfølgelig som soloinstrument.

Fremtidens organister i Danmark

Else-Marie Kristoffersen

Højt uddannede kirkemusikere er, om ikke en truet art, så i hvert fald en faggruppe med et højt aldersgennemsnit og en sparsom tilvækst af nye kræfter. Sådan har det været i en del år, og derfor stod DOKS under den nyligt overståede Copenhagen International Organ Festival som arrangør af en konference, der satte fokus på rekrutteringen til konservatoriernes kirkemusikeruddannelser.

Det mindre Orgel

Spillebordet på orglet i Hvalsø med Bo Grønbechs præludier

Konference arrangeret i samarbejde mellem domorganist og orgelkonsulent Kristian Olesen og Sjællands Kirkemusikskole d. 31. oktober i Roskilde.

”Landsbyorglets muligheder” – Ekskursion
Dagen startede med ekskursion til 3 orgler på Holbækegnen. I bussen bød rektor for Sjællands Kirkemusikskole Ole Brinth velkommen, og Kristian Olesen berettede om, at han som orgelkonsulent oplevede at menighedsråd besluttede at anskaffe digitale orgler.

Nikolaj-orglet og Commotio

Bine Bryndorf ved Marcussen-orglet i Nikolaj

Copenhagen International Organ Festival (10.-14. november 2016) havde tre fokusområder: Næste generation af organister (herunder DOKS’ konference, som er omtalt andetsteds i bladet), ”Organ Plus”, der omfattede en række koncerter med orgelmusik i mange konstellationer, samt musik fra en vigtig periode i dansk orgelhistorie, 1830-1930.

Debat - Jeg skal forpligtes

Af Per Nedergaard Hansen, organist ved Lindeskovkirken, Nykøbing Falster

Hvad skal jeg gøre for, at der i fremtiden uddannes organister?

Jeg skal ved lov forpligtes. Jeg skal forpligtes på at undervise i orgelspil, at uddanne mig i at undervise i orgelspil, at levere et bestemt antal orgelelever over en bestemt periode til kirkemusikskole og musikkonservatorium.

Nye cd'er

Lemare og Widor

Lars Rosenlund Nørremark er nået frem til tredje og afsluttende del af sin imponerende indspilningsserie af Edwin Henry Lemares orgelværker på orglet i Aarhus Domkirke. Det er originalkompositioner fra en tid, hvor koncertorganister tiltrak store publikumsskarer og blev berømtheder.

Anmeldelse - Nye salmer, der lyder som salmer

Carina Wøhlk og Hans Ole Thers: Salmeskat 2. 30 nye danske salmer for sang med orgel- eller klaverakkompagnement / for blandet kor a cappella. Wilhelm Hansen Musikforlag WH32779

Salmeskat 2 er efterfølgeren til Salmeskat, som blev udgivet i 2011. Salmerne har tekster af sognepræst Carina Wøhlk, tidligere AIDS-præst ved Helligåndskirken i København (siden 2015 præst ved Frederiksværk–Vinderød sogn), og musik af Hans Ole Thers, som er organist samme sted.

En forståelig vej til direktion

Interview med Morten Schuldt-Jensen

Af Martin Norddahl, organist ved Ballerup Kirke

Dirigenten Morten Schuldt-Jensen afholdt i slutningen af august en uges kursus for kirkemusikere og dirigenter i Neuwied uden for Frankfurt. Der blev kursisterne udsat for den metode i direktion og kor- og musikforståelse, som Morten Schuldt-Jensen har udviklet og perfektioneret gennem de sidste 30 år, i et repertoire fra Schütz til Niels la Cour.

Dansk Organist og Kantor Samfund - Vesterbrogade 57, 1.th. - 1620 København V - 33 79 16 85 - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.